Dags för Ultuna Winter Classic

Publicerad: 29 januari 2018

Nu är det dags igen – det vill säga dags för Ultuna Winter Classic 2018 som i år firar femårsjubileum. Onsdagen den 14 februari spelas matchen mellan studenter och anställda på Syltanrinken om vädret tillåter .

I en spektakulär hockeybockeymatch mellan studerande och övrig personal på SLU kommer de ständigt eviga frågorna att få sina svar: Vilket lag har de bästa skrinnarna? Finns det någon som kan dribbla felfritt? Och vilket lag sitter inne med de allra bästa målgörarna?

Kort sagt: Vilket lag blir det femte som graveras in på Ultuna Winter Classic-pokalen? Matchen spelas över 2×20 minuter på Syltarinkens is – nere vid Depris och Dekanhuset – onsdag 14 februari där festligheterna drar igång redan kl. 13.00 med matchstart efter uppläst laguppställning och nationalsång(er).

Lagen är begränsade till 12 spelare, med fyra utespelare och en utplockbar målvakt på isen.

Kan du åka skridskor och vill du vara med? Toppen. Klura då först ut vilket lag du tillhör (se nedan) och kontakta därefter din lagledare så snart som möjligt. Vi ses där.

Studerandes lag: Alla SLU-studerande, oavsett kårtillhörighet, inklusive forskarstuderande som inte offentligt och med godkänt betyg har försvarat sin doktorsavhandling.

Anställdas lag: Alla andra SLU-anställda eller motsvarande, inklusive forskarstuderande som offentligt med godkänt betyg har försvarat sin doktorsavhandling.

Lagledare Studerandes lag: Ellika Svenungsson (uls_if@stud.slu.se, 018-67 11 14 [fråga efter ULS IF])

Lagledare Anställdas lag: Daniel Lundberg (daniel.lundberg@slu.se, 018-67 15 49 eller 018-673289)

P.S. Skulle Syltarinkens is mot förmodan ej vara i åkbart skick 14 februari flyttas evenemanget till Nice Ice, Valsätra IP.

Historia

Det som startade som en knäpp utmaning i slutet av december 2013 – Ultuna Winter Classic, en hockeybockeymatch mellan studenter och resten av av SLU – har vuxit år för år och firar i år redan femårsjubileum.

Vädrets makter har visserligen framtvingat en oönskad flytt av matchen till "den där andra isen" inne i stan tre år av fyra, men inte varje gång. Drömdrabbningen kom hem till slut, när Ultuna Winter Classic 2016 avgjordes på rätt is, det vill säga Syltarinksisen på dammen på Ultuna.

Det var även detta år som publikrekordet för Ultuna Winter Classic sattes med ett hundratal icke-betalande i publiken – kanske kommer ett nytt besöksrekord redan i år? Hur har det då gått i matcherna tidigare? Även om alla deltagare är fullt och fast insatta med att det är själva matchen som är det viktiga och inget annat spelar någon egentlig roll, kan man inte blunda för det oundvikliga: studenterna har hittills tagit uppgiften på större allvar och därmed gått hem med bucklan ... varje gång.

Det närmaste De anställdas lag kommit (än så länge) är en framtvingad förlängning i Ultuna Winter Classic 2017. Segerraden är således:

• 2014: Studenternas lag
  • 2015: Studenternas lag
  • 2016: Studenternas lag
  • 2017: Studenternas lag

Vi får väl se om Anställdas lag får dyka upp på pokalen detta år ...

Daniel Lundberg, forskare vid institutionen för molekylära vetenskaper
E-post: daniel.lundberg@slu.se