15 feb

P-O Bäckströms sal och campusentrén, Umeå

Invigning av jubileumsåret: Hundra år med koll på skogen

evenemang |

I år firar Riksskogstaxeringen och de skogliga försöksparkerna 100 år. Invigningen av detta jubileumsår sker 15 februari i Umeå.

The program will be in English.

För 100 år sedan väcktes insikten om att vi behövde ha bättre koll på skogen, både vad gäller kunskap om hur mycket skog som finns och hur skogsekosystemet fungerar. År 1923 startade Riksskogstaxeringen och grunderna lades till flera fältforskningsstationer med fokus på skog.

Fira med oss på SLU när vi uppmärksammar 100 år av koll på skogen. Programmet för dagen hittar du nedan.

Alla studenter och medarbetare är välkomna!

Program

11:00 Filmvisning i P-O Bäckströms aula: En skog av siffror – hundra år av mätningar och försök

11:30 Frågor och svar med Elin Fries, filmskapare, och Jonas Fridman som beställde filmen.

12:00 Fakulteten bjuder på lättare lunch utanför SLU:s campusentré. Först till kvarn gäller!

12:15 Invigningstal; Göran Ericsson, Dekan vid Fakultetens för skogsvetenskap, Cornelia Roberge, programchef för Riksskogstaxeringen och  Charlotta Erefur, chef på enheten för skoglig fältforskning.

12:30 Underhållning. Nationskören sjunger.