Human nutrition och fysiologi
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0137 Human nutrition och fysiologi, 7,5 Hp
Human nutrition and physiologyÄmnen
LivsmedelsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst:- 7,5 hp biokemi
- 7,5 hp djur- eller humanfysiologi
- 15 hp livsmedelsvetenskap
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och tillämpa begrepp inom området nutrition.
- Specificera och definiera makro- och mikronäringsämnen samt beskriva deras klassificering och fysiologiska funktion såväl som förekomst i maten.
- Förbereda och utvärdera kostregistreringar.
- Beräkna en persons energibehov och ange vilka faktorer som påverkar detta samt ge exempel på mätmetoder och deras tillämpningar.
- Beskriva fysiologiska processer vid intag, matsmältning och upptag av näringsämnen samt beskriva hur de fysiologiska processerna regleras på olika nivåer.
- Söka och sammanställa vetenskapligt material inom området för human nutrition och fysiologi.
- Förmedla vetenskap inom human nutrition och fysiologi till personer som ej är insatta i ämnet.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen tar upp förekomst, upptag och omsättning av de viktigaste näringsämnena i maten. Vidare behandlas de fysiologiska processer som sker vid i intag, matsmältning och upptag av näringsämnena. Områden som tas upp är näringsämnens egenskaper, funktion, reglering och metabolism, behov och bristtillstånd, samt förekomst i kosten. Vidare beskrivs hur de fysiologiska processerna regleras. Studenterna beräkna sitt eget kost- och energiintag och utvärderar dem mot kostrekommendationer.
- Makro- och mikronäringsämnen
- Fysiologi bakom matsmältning och upptag av näringsämnen
- Praktiskt arbete inom energiomsättning och metabola mätningar
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: lärarledda föreläsningar och övningar, flippat klassrum, seminarier, quiz, laborationer såväl som grupp- och projektarbete. I ett projektarbete kommer studenten att kunna fördjupa sig i valda delar av kursens innehåll. Laborationsverksamheten är på svenska och resten av kursen är på engelska. Alla tentamensfrågor för hela kursen kommer ställas på både svenska och engelska där eleverna kan själva välja vilket språk de ska svara på.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
- Kommunikation (genom att utveckla förmåga att muntlig och i skrift redogöra för och vidare diskutera information, olika problem och lösningar)
- Etik (genom att utveckla förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter)
- Gruppdynamik och självutveckling (genom att utveckla förmåga att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser, samt förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens).
- Informationskompetens (genom att utveckla förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning).
- Kritiskt tänkande (genom att utveckla förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar).
Följande moment är obligatoriska:
Deltagande i laborationer, gruppundervisning och seminarier är obligatoriskt. Om särskilda skäl föreligger kan examinator efter samråd med vederbörande lärare befria den studerande från skyldigheten att delta i vissa obligatoriska moment.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig tentamen, godkända redovisningar av laborationer samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen tillämpar pedagogik som tar hänsyn till varierande förkunskaper i naturvetenskap.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper