Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem
Information från kursledaren
Welcome to the course "Project management for innovation in sstainable food systems" spring 2022.
You will find the latest updated schedule as pdf when selecting the timetable.
There is also a schedule in the Time Edit System through the following link: https://cloud.timeedit.net/slu/web/stud2/ri165v6y55Y405QYQZQ7750XZY03Qw7.html. Note that the schedule modules in Time Edit are not complete as regards schedule title, instructions for reading and teacher.
Course literature: We have two main books:
1) Trott, Paul. (2021). Innovation management and new product development, 7th ed. (Pearson). The book is available in print and eTextbook at the publisher Pearson. Previous editions are also possible to use (for example edition 6. You could buy second hand. But note that previous editions might have another chapter structure. Important note: Last year the course was given (2022), the printed edition lacked some pages due to a printing error. Make sure all pages are there.
2) Tonnquist, Bo (2021). Project management, 5th ed. (Sanoma Utbildning). This is a comprenehsive book on the topic of project management. The book contains many useful project tools, which you likely might find useful also in your future work. You will get more instructions on how to use the book when you start the two weeks of project management.
In addition to these, there will be a selection of articles and other materials to be used. These will be made available succesively on the course page in Canvas.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LV0102-30052 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LV0102
Läsåret 2021/2022
Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem (LV0102-30158)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem (LV0102-30263)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem (LV0102-30063)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem (LV0102-30065)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0102 Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem, 15,0 Hp
Project management for innovation in sustainable food systemsÄmnen
LivsmedelsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
* 120 hp på grundnivå* 15 hp livsmedelsvetenskap på avancerad nivå
* engelska 6
Mål
Syftesbeskrivning
Syftet med kursen är att skapa förståelse för hur innovationssystem ser ut och fungerar, och hur processer för innovation och produktutveckling inom livsmedelsområdet kan se ut och ledas. Projekt- och processledning och förståelse för hur organisationer och grupper fungerar är viktiga komponenter som ingår i kursen som syftar till att ge yrkesförberedande färdigheter. Utifrån verkliga fall skall kursdeltagarna kunna presentera realistiska och genomförbara förslag till projekt med koppling till livsmedelsområdet. Kursen bygger på Action Learning för att träna ledarskap, problemlösning i grupp, hållbarhet ur ett systemperspektiv samtidigt som ett problem skall lösas. Hållbarhetsaspekter utifrån olika nivåer i livsmedelssystemet, från företagets perspektiv till globala hållbarhetsmål, integreras i kursen i alla delar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenterna:
kunna beskriva, förklara och redogöra för kunskaps- och innovationssystem inom livsmedelsområdet
ha kännedom om processer för innovation och produktutveckling i livsmedelssystemet, och utvecklat färdigheter om hur dessa processer kan ledas och organiseras
förstå och bedöma hur innovation och produktutveckling kan ske utifrån långsiktiga hållbarhetsperspektiv
kunna sammankoppla innovations- och utvecklingsprocessen med slutanvändarnas behov, önskemål och efterfrågan
ha ökat sin kompetens kring systemtänkande och förmåga att integrera flera olika systemperspektiv (e.g. innovationssystem, kunskapssystem, livsmedelssystem, produktionssystem, företag/organisationer som system)
kunna samla in, analysera, utvärdera och sammanställa material från olika källor med syftet att föreslå och genomföra ett innovations-/produktutvecklingsprojekt inom livsmedelsområdet
genom erhållen strategisk kompetens kunna utvärdera olika alternativa utvecklingsvägar eller scenarier utifrån långsiktiga hålbarhetsvisioner
ha stärkt sina kompetenser kring skriftlig- och muntlig kommunikation och kunna lägga fram förslag på genomförbara innovations- och utvecklingsprojekt
Innehåll
Kursen är innehåller föreläsningar, seminarier och eget arbete. Under dessa moment ingår teoriavsnitt rörande innovationsprocesser och innovationssystem, innovationsmanagement, projektledning och –organisation, samt bedömning av olika scenarier utifrån hållbarhetsperspektiv. Kursen är uppbyggd kring projekt med verkliga fall där studenter i grupp skall arbeta fram en egen projektplan för ett innovationsprojekt med koppling till ett hållbart livsmedelssystem. Projekten ska ha en helhetssyn och därför samarbetar studenterna med representanter för livsmedelsindustri, rådgivare och lantbrukare. Under projektets gång har gruppen kontakt med fallföretag/-organisation och löpande handledning och delredovisningar/workshops sker löpande. Web-baserade kommunikationsverktyg kommer att användas under kursen och kursen kan läsas från fler campus samtidigt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs närvaro på obligatoriska moment (e.g. seminarier/workshops/presentationer/handledning), inlämningar, samt godkänt på projektarbete (skriftlig och muntlig presentation, samt utvärdering av projektarbete).
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle