Samhällsvetenskapliga metoder för landsbygdsutveckling
Syftet med kursen är att ge studenterna en förståelse för hur samhällsvetenskapliga metoder används för att samla in och analysera empiriskt material, som förberedelse för självständiga arbeten (examensarbeten). Under kursen lär sig studenterna hur samhällsvetenskapliga metoder bidrar till genomförandet av vetenskapliga arbeten inom landsbygdsutveckling.
Information från kursledaren
Välkomna till kursen 'Samhällsvetenskapliga metoder för landsbygdsutveckling' (samläsning med 'Samhällsvetenskapliga metoder för hållbar utveckling').
Vi ses första gången vid kursstart måndagen 15 januari klockan 10.15 i sal Q.
Preliminärt schema inklusive litteraturlista hittar ni här på kurssidan. Notera att all litteratur finns tillgänglig i e-format, och ni kommer att nå den via Canvasrummet (som publiceras i januari 2024). Där kommer ni också att hitta detaljerade läsanvisningar, seminarieinstruktioner och information om examinationsmoment etc.
Kursen är utformad för att förbereda er inför en framtida uppsats, och ni kommer att arbeta med era egna uppsatsidéer genom hela kursens gång. Kursens slutexamination utgörs av en projektplan för en uppsats. Börja gärna fundera på vad ni vill skriva era uppsatser om redan nu. Kursens första seminarium (19 januari) kretsar kring att utveckla ett forskningsproblem ur ett bredare intresse, och då är det bra om ni har börjat ringa in ett (eller flera) intressen.
Vi ser fram emot att dra igång kursen och träffa er alla. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor innan kursstart.
Med önskan om en rofylld långhelg och ett trevligt årsslut,
Linus & Katarina
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0103-30341 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0103
Läsåret 2024/2025
Samhällsvetenskapliga metoder för landsbygdsutveckling (LU0103-30175)
2025-01-20 - 2025-03-24
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0103 Samhällsvetenskapliga metoder för landsbygdsutveckling, 15,0 Hp
Social science research methods in rural developmentÄmnen
LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp landsbygdsutveckling, varav 10 hp samhällsvetenskaplig teori.Mål
Syftet med kursen är att ge studenterna en förståelse för hur samhällsvetenskapliga metoder används för att samla in och analysera empiriskt material, som förberedelse för självständiga arbeten (examensarbeten). Under kursen lär sig studenterna hur samhällsvetenskapliga metoder bidrar till genomförandet av vetenskapliga arbeten inom landsbygdsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera metod- och analysval för vetenskapliga arbeten inom landsbygdsutveckling och relatera dessa till olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- resonera kring styrkor och svagheter i olika metoder
- utföra självständig insamling och analys av empiriskt material med tonvikt på kvalitativa metoder
- identifiera och diskutera etiska aspekter som uppkommer vid metodval och i den övriga forskningsprocessen
- göra en enkel plan för ett vetenskapligt arbete
- följa grundläggande regler kring akademiskt skrivande.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursens tonvikt ligger på att studenterna ska lära sig använda vanliga samhällsvetenskapliga metoder samt insamla och analysera empiriskt material, som en förberedelse för självständiga arbeten (examensarbeten). Exempel på metoder som studenterna får möta under kursen är: intervjuer, fokusgrupper, deltagande observation, enkäter och diskursanalys. Studenterna lär sig diskutera metod- och analysval och att relatera dessa till olika vetenskapsteoretiska perspektiv. De får göra en enkel plan för ett vetenskapligt arbete och lär sig följa grundläggande regler för akademiskt skrivande.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom en kombination av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och övningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: vetenskapliga metoder; kritiskt tänkande; skriftlig kommunikation; akademiskt skrivande.
Följande moment är obligatoriska: närvaro vid seminarier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land