Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för LK0429
Läsåret 2023/2024
Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö (LK0429-20067)
2023-10-31 - 2024-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0429 Studio - Planering och gestaltning av boendemiljö, 15,0 Hp
Studio - Planning and designing the residential environmentÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Planering | 5,0 | 0001 |
Gestaltning | 10,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landskapsarkitektur.Mål
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om planering och gestaltning av boendemiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för olika gruppers intressen och behov i den bostadsnära miljön
- förklara sin egen gestaltningsprocess i relation till ett urval gestaltningsteoretiska texter
- översiktligt redogöra för grundläggande planeringsteoretiska begrepp och hur de kommer till uttryck i svenskt regelverk med fokus på detaljplanens syfte och innehåll
- översiktligt redogöra för ett historiskt perspektiv på modern svensk stadsbyggnad, dess grundtankar och uttryck i boendemiljöer
Färdighet och förmåga
- läsa en detaljplan och förklara hur den möjliggör och begränsar utformning av boendemiljöer
- inventera, analysera och presentera en befintlig boendemiljö som grund för ett gestaltningsförslag
- formulera bärande idéer för gestaltning av boendemiljöer
- med handledning gestalta en boendemiljö på övertygande sätt med avseende på befintliga förutsättningar, form, funktion, ekologiska aspekter och olika människors behov och intressen
- presentera ett gestaltningsförslag muntligt och visuellt med hjälp av digitala layout- och bildprogram
Innehåll
I en större studioövning gestaltas en bostadsgård i ett befintligt bostadsområde. Studenten arbetar utifrån platsens befintliga förutsättningar och tränar sig i att fatta beslut kring att bevara, förädla och förändra. Stor vikt läggs vid social hållbarhet samt genus- och jämställdhetsperspektiv utifrån olika människors behov i den bostadsnära miljön. Fördjupningar görs bland annat kring barnperspektiv och lekmiljöer. Gestaltningen av bostadsgården sätts i relation till ekologiska aspekter.
Genom metodiskt skissarbete tränar studenten formgivning med fokus på plats- och rumsskapande för att utveckla sin gestaltningsförmåga. Under kursen besöks olika exempel på boendemiljöer från 1900-tal till 2010-tal för att ge studenten ett historiskt perspektiv på modern svensk stadsbyggnad. Studenten presenterar studioövningen både muntligt och visuellt.
I kursen lär sig studenten grunderna i detaljplanernas syfte, innehåll, uppbyggnad och dess centrala begrepp. Viktiga aktörer, deras roller och intressen i plan- och byggprocessen diskuteras. Studenten tränar förmågan att analysera detaljplaner och förstå hur de påverkar boendemiljöer.
Kursen innehåller en variation i undervisningsformer för att främja studenternas lärande, främst studioarbete med handledning på sal, föreläsningar, fält- och litteraturstudier
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Problemlösning, kreativitet, självständighet, samarbete, hantera tidsramar och att kommunicera ett förslag både muntligt och visuellt (text och bild digitalt).Det ingår även inslag av analysmetoder, informationskompetens och kritiskt tänkande.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom gästföreläsare och/eller guider vid studiebesök.
Följande moment är obligatoriska: exkursioner, seminarier, redovisningar/kritik
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningar, samt godkänd muntlig och visuell redovisning. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Tryckt upplaga:
Fletcher Margaret, Visual Communication: s 1-9, 21-41, 115-125 (boken kommer även att användas i kursen Formlära gestaltning i grupp i vår) (U6)
Krupinska Jadwiga, Att skapa det tänkta: s 9-11, 13-16, 42-44, 127-146, 151-175 (U1)
Pertoft Petra, Sandqvist Sofia, Att bygga staden: s 13-44 (quiz stadsbyggnadshistoria), s 45-54 (U7), 122-132 (U6 tillgänglighet, avvattning mm), 135-143 (U6 rum, zonering mm), 151-156 (U6 utemiljön kvaliteter), 188-193 (U4 program och process)
Tillgängliga pdf:er, finns på Canvas under litteratur:
Beckman Mimmi mfl, *Lek på riktigt *(U5)
Hallemar Dan, På gården artikelserie (U6)
Kristensson Eva, Bostadsgården - vardagsrum, lekplats, mötesplats, utsikt: s 3-9 (U3)
Tankesmedjan Movium, Urbana ekosystemtjänster: s 10-15, 32-38 (U6)
Boverket, *Den byggda formens betydelse: kunskap från forskning *s 26-32.Marcus, L., Legeby, A. & Berghauser Pont, M. (2024) Principer och begrepp: Byggd form och dagens utmaningar, s 100-110, Granvik M (2024) Funktionell täthet (kapitel 2 och 9 läses till U7)
Fördjupad läsning (välj en):
Grundström, K., & Molina, I. (2016). From Folkhem to lifestyle housing in Sweden: segregation and urban form, 1930s–2010s. International Journal of Housing Policy, 1-21.
Kärrholm, M., & Wirdelöv, J. (2019). The Neighbourhood in Pieces: The Fragmentation of Local Public Space in a Swedish Housing Area. International Journal of Urban and Regional Research, 43(5), 870-887.
Cele, S., & Van Der Burgt, D. (2015). Participation, consultation, confusion: professionals' understandings of children's participation in physical planning. Children's Geographies, 13(1), 14-29.
Zalar, A., & Pries, J. (2022). Unmapping green space: Discursive dispossession of the right to green space by a compact city planning epistemology. City, 26(1), 51-73.
## **Referenslitteratur**
Tillgängliga pdf:er, finns på Canvas under litteratur
Hartig Terry mfl, Nature and health
Konijnendijk Cecil mfl, 3-30-300-regeln - för grönare och mer hälsosamma städer
Nilsson Kjell mfl, Forest trees and human health: kapitel 5
SLU mfl*, 100-listan arbetsdokument* (Vinnovaprojekt om växter för lekmiljöer)
SLU och Örebro kommun, Rapport om utveckling av lekotoper
Stadsbyggnadskontoret i Malmö mfl, Stadens struktur: s 90-100, 126-129
Uppsala kommun, Grönytefaktor Rosendal etapp 3