Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap
Som landskapsingenjör arbetar du med att utveckla, konstruera och ta hand om gröna utemiljöer. Utemiljöerna kring arbetsplatser, skolor och bostäder, liksom miljöer avsedda för rekreation och andra utomhusaktiviteter hör till de inslag i vardagen som påverkar oss mest. Därför är det viktigt att funktion, upplevelsevärde, hållbarhet och trygghet är integrerade med varandra, till exempel när nya bostadsområden växer fram.
I den här kursen får du genom föreläsningar och möten med yrkesverksamma landskapsingenjörer och studiebesök på några arbetsplatser en bred presentation av yrkesrollen och framtida arbetsmarknad.
Om du ska ha ansvar för utvecklingen och skötseln av lummiga grönområden och andra spännande utomhusmiljöer behöver du kunskaper om växter och dess förutsättningar för att växa och frodas. Genom litteraturstudier, demonstrationer och fältvandringar får du kunskap om användningsområden, klimathärdighet och upplevelsevärden för olika växter. I kursen ingår även moment som studieteknik, informationssökning, kommunikation och presentationsteknik.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0358-10191 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0358
Läsåret 2024/2025
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap (LK0358-10161)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap (LK0358-10155)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap (LK0358-10348)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap (LK0358-10118)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap (LK0358-10300)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0358 Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap, 15,0 Hp
Introduction course for landscape engineers, and plant knowledgeÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Botanik | 4,0 | 0102 |
Yrkesrollen | 6,0 | 0103 |
Växtkännedom | 5,0 | 0104 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande områdesbehörighet A14 (undantaget Samhällskunskap 1a2) som omfattar:- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Kursens syfte är att ge studenterna en introduktion till studierna vid SLU samt yrkesrollen som landskapsingenjör. Kursens syfte är också att ge studenten grundläggande kunskaper om växter och växtfysiologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
översiktligt redogöra för landskapsingenjörens verksamhetsområden och arbetsuppgifter
identifiera och namnge ett urval av växter
beskriva ståndortskrav, användningsområden och upplevelsevärden för växter i ett bassortiment
översiktligt redogöra för växternas inre och yttre uppbyggnad samt anpassningar till olika ståndortsfaktorer.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till universitetsstudier, SLU, studentkåren och utbildningen. I föreläsningar och övningar får studenten kännedom om de utbildningssystem som studenten kan komma i kontakt med under sina studier på SLU. Här ingår även moment som studieteknik, informationssökning, kommunikation och presentationsteknik.
Genom föreläsningar och möten med yrkesverksamma landskapsingenjörer och studiebesök på några arbetsplatser ges en bred introduktion/presentation till/av yrkesrollen och framtida arbetsmarknad.
Kursen ger grundläggande kunskap om växtriket, växters inre och yttre byggnad, fysiologi och anpassningar till olika miljöfaktorer. Fokus ligger på förståelse för hur växten påverkas av olika omvärldsfaktorer. Undervisningen bygger på föreläsningar, exkursioner och övningar.
I kursen studeras även växtmaterial genom lärarledda demonstrationer och självstudier. Genom litteraturstudier, demonstrationer, fältvandringar och obligatoriska övningar utvecklas kunskap om användningsområden, klimathärdighet och upplevelsevärden för växterna i ett utvalt bassortiment. Momentet innehåller flera examinationer med växtidentifiering, som genomförs utomhus.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter och tentamen, samt deltagande vid obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är obligatorisk inom landskapsingenjörsprogrammet - Uppsala.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Medansvariga:
Betygskriterier
BETYGSKRITERIER
Målrelaterade betyg:
I ett målrelaterat betygssystem anger lärandemålen vad man kan och betygskriterierna anger
olika grader av hur väl man kan det. Ett målrelaterat betyg säger vad och hur väl en student med
ett givet betyg kan något vid kursens slut.
Kriterier:
Beskriver hur väl uppfyllda kursmålen är. Både examinationsformer och betygskriterierna utgår
från de kursmål som finns i kursplanen. Kriterierna beskriver vad som kommer att bedömas och
hur. Det är alltså bara detta som kommer att betygsättas.
För att få ett slutbetyg på kursen krävs aktivt deltagande i seminarier och på exkursioner samt
lägst betyg 3 på de olika övningarna. För att få betyg 4 på kursen krävs betyg 3 på samtliga
kursmål som endast har ett betygssteg och betyg 4 på de kursmål som har fler än ett
betygssteg. Betyg 3 och 4 på de kursmål som har fler än ett betygssteg ger betyg 3. Betyg 4 och
5 på de kursmål som har fler än ett betygssteg ger betyg 4. För betyg 5 på kursen krävs betyg 3
på samtliga kursmål som endast har ett betygssteg och 5 på de kursmål som har fler än ett
betygssteg.
Vid sen inlämning utan giltigt skäl ges betyg 3 på kursen. Giltigt skäl är sjukdom, kårarbete,
samhällstjänst, begravning, militärtjänstgöring. Anmäls med mail till kursansvarig. Lämna ditt
namn och namn på kursen. Vid giltigt skäl måste intyg inlämnas redan vid frånvarotillfället.
Förlängning av inlämningstiden ges med exakt det antalet dagar som frånvaron gör gällande.
Vad gäller kortare frånvaro (en vecka eller mindre) ges förlängd inlämningstid endast då
frånvaron infallit inom en månad före inlämningen.
Resultat av examination meddelas senast 15 arbetsdagar efter avslutad kurs. Vill du veta mer finns info på SLU:s hemsida: ”Regelsamling – regler och riktlinjer för utbildning
på grundnivå och avancerad nivå vid SLU”
Lärandemål:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1- översiktligt redogöra för landskapsingenjörens verksamhetsområden och arbetsuppgifter
2- identifiera och namnge ett urval av växter
3- beskriva ståndortskrav, användningsområden och upplevelsevärden för växter i ett bassortiment
4- översiktligt redogöra för växternas inre och yttre uppbyggnad samt anpassningar till olika ståndortsfaktorer.
Betyg |
Häfte + poster Yrkesrollen
Lärandemål 1 |
Växttentamen (perenner och lignoser) Lärandemål 2 |
Övning Växtförslag
Lärandemål 3 |
Botanik och växtfysiologi
Lärandemål 4 |
5 |
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 90 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
|
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 85% av poäng för korrekta svar. |
4 |
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 85 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
Studenten kan, baserat på ståndort, användningsområde och upplevelsevärden, förklara varför valda ersättningsarter är lämpliga på platsen |
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 67% av poäng för korrekta svar. |
3 |
Studenten kan översiktligt redogöra för landskaps-ingenjörens verksamhets-områden och arbetsuppgifter.
|
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 80 % av genomgångna träd, buskar och perenner |
Studenten kan, baserat på ståndort, användningsområde och upplevelse- värden, välja lämpliga ersättningsväxter ur ett bassortiment för en angiven plats |
Studenten kan vid skriftlig tentamen ge svar som motsvarar 50% av poäng för korrekta svar. Aktivt deltagande i gruppdiskussionen. |
För godkänt krävs närvaro på minst 8 av exkursionerna/studiebesöken knutna till
Litteraturlista
- Växtbiologi Författare: Tom Ericsson Kommentar: Finns att köpa i servicedisken på SLU Ultuna
- Stadsträdslexikon. Referenslitterur Författare: Sjöman H. Slagstedt J. Kommentar: Denna är Referenslitteratur inget obligatoriskt