Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0317
Läsåret 2023/2024
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40065)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40163)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40057)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40050)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40019)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2 (LK0317-40038)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0317 Studio - Platsen i staden och växtkännedom 2, 15,0 Hp
Studio - The urban space and plant knowledge 2Ämnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Platsgestaltning | 8,0 | 0001 |
Växtkännedom | 7,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Förutom grundläggande behörighet, kunskaper motsvarande:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2 (alternativt Bi 1, Fy 1a, Ke 1 alternativt Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter i att gestalta en mindre plats i staden, samt växtkännedom med fokus på vår-och sommaraspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
översiktligt redovisa människors behov och intressen i samband med vistelse i offentlig utemiljö
identifiera ett urval av träd, buskar och örtartade växter med fokus på vår och försommaraspekter, för gestaltning inom landskapsarkitektens yrkesområde
översiktligt redogöra för växters byggnad och tillväxt
Färdighet och förmåga
med handledning, analysera en plats i staden
med handledning gestalta en plats huvudsakliga karaktärer
illustrera ett gestaltningsförslag i tre dimensioner
illustrera hur ett gestaltningsförslags växtlighet förändras över tid
använda bildbehandlings – och layoutprogram för presentation av ett gestaltningsförslag
med handledning praktiskt utföra skötselåtgärder med fokus på beskärning i olika typer av planteringar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och återge sin egen kunskapsprocess och kunskapsinhämtning under det första året
Innehåll
Kursen består av två delar, platsgestaltning och växtkännedom, som kompletterar varandra men examineras var för sig.
Platsgestaltning
Kursdelen består framförallt av en större obligatorisk gestaltningsövning där uppgiften är att utforma en plats i staden, kortare skissövningar ingår som stöd till huvuduppgiften. Övningen utförs enskilt och i grupp, och sker med för landskapsarkitekten vedertagen skissmetod: inventering, analys, pröva lösningar och ta fram förslag i plan, sektioner och perspektiv med ingående delar såsom historia, användning, struktur, rum, material, sinnliga upplevelser och karaktärer. Studenten tränar sig i att ta fram bilder och presentera sina förslag muntligt, visuellt och i text.
Växtkännedom
Kursdelen är i hög grad baserad på växtvandringar och egna studier utomhus, där tyngdpunkten ligger på växternas betydelse inom landskapsarkitektur och grundläggande växtbiologi. Inlärning av nya växter varvas med egen repetition av träd och buskar från tidigare kurs, samt med praktiska obligatoriska skötselövningar utomhus och enstaka föreläsningar. I föreläsning introduceras växternas byggnad och tillväxt. Växtkunskaperna tillämpas i obligatoriska gestaltningsövningar. Kursdelen avslutas med examination med växtidentifiering, som genomförs utomhus.
Kursen avslutas med att studenterna redovisar en obligatorisk reflektion av sin kunskapsprocess och vad de har lärt sig under årskurs 1.
Kursen ger 10 hp färdighetsträning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen är uppdelad i två delprov motsvarande kursen två delar, platsgestaltning och växtkännedom. De olika delarna betygssätts var för sig och sammanvägs till ett slutbetyg vilket framgår av betygskriterierna.
Platsgestaltning 8 hp: Godkända övningsuppgifter.
Växtkännedom 7 hp: Godkänd tentamen och godkända övningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
//siffran hänvisar till läsanvisningen
Aldén, B. (2010) Kulturväxternas namnsättning //5 (Finns på Canvas)
Boverket. (2020) Parker, stadsgrönska och landskap https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo/arbetssatt/gronstruktur/ //2
Corneliuson, J. (1997) *Växternas namn: Vetenskapliga växtnamns etymologi *//5 (Finns på Canvas)
Dee, C. (2001) Form and Fabric in Landscape Architecture, a Visual Introduction, sid.16, 19-27, 32-36, 42-47, 49-52, 62-69, 75, 81-84, 87-88, 92, 115-120, 123-127, 129, 131, 133-135, 144-151, 169-174, 188-194 //1 Kan laddas ner från nätet
Eliasson U. Växternas namn //5 (Finns på Canvas)
Gehl, J. (2010) Cities for People, sid 134-167, 236-239 //2
Lagerström, T. Fem artiklar om beskärning //4 (Finns på Canvas)
Naturvårdsverket, Naturreservat
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/skyddad-natur/olika-former-av-naturskydd/naturreservat/
Riksförbundet Svensk Trädgård Faktablad nr. 35 Beskärning av fruktträd //4 (Finns på Canvas).
Robinson, N. (2016). The Planting Design Handbook –Introduction, kapitel 4 “Creating Spaces with Plants” och kapitel 5 “Composite Landscape” //1
Robinson, N. (2016) The Planting Design Handbook, kapitel 1-3 och 6-7 //3
Uppsala kommun, Uppsalas parker-riktlinjer, (2014). https://www.uppsala.se/contentassets/90c7a95169c148beb968ff453852f59d/parkplan-bakgrund-tillgangsanalys-plan-parkutveckling.pdf
Läsanvisning
Dee, C. (2001) Form and Fabric in Landscape Architecture, a Visual Introduction och Robinson, N. (2016) och The Planting Design Handbook är till god hjälp under idé och gestaltningsskede, så börja läsa de böckerna redan vid kursstart.
Naturvårdsverket, Naturreservat. Övningsområdet gränsar till ett naturreservat. Du behöver därför sätta dig in i vad det innebär i samband med analysskedet.
Uppsala kommun, Uppsalas parker-riktlinjer, (2014) behandlar parkernas betydelse utifrån ett hållbarhetsperspektiv och belyser hur stadsgrönskan kan användas för att uppnå ett mer hållbart stadsbyggande. Läs riktlinjerna inför och under ditt gestaltningsarbete och reflektera kring hur du kan tillämpa riktlinjerna på vår plats. Vilka mål och riktlinjer är relevanta här? Hur vill du prioritera?
//1 Ingår i övning Rumsanalys LA/VK (se separat instruktion) och är till hjälp i idéarbetet LA.
//2 Läses inför idéskedet i gestaltningsövningen, LA.
//3 Ingår i litteraturseminarium i växtkännedom. Översiktligt: kapitel 1-3 samt kapitel 6-7. Vid läsningen - markera stycken (inkl. bilder och illustrationer) som väcker ditt intresse. Tid: ca 2 timmar. Därefter läs grundligt dina markerade stycken. Skriv ner dina reflektioner inför litteraturseminariet. Tidsåtgång: ca 3-4 timmar.
//4 Läses inför beskärningsövningen VK.
//5 Litteratur till nomenklaturövningen VK.
Referenslitteratur
Lorentzon K. och Wembling M. Gröna Fakta 5/2006, Vårlökar – användning, skötsel och komposition