Studio - Large scale landscape project
Studiokursen är uppbyggd kring ett infrastrukturprojekt någonstans i Sverige. Det rör transporter och kan vara väg- eller järnvägsprojekt. I en inledande gruppuppgift studeras ett landskap och en situation som kan återfinnas på flera olika ställen i landet. Utifrån ett framtida scenario studeras olika lokaliseringar och utformningar av en planerad ny infrastruktur. En metod för landskapskaraktärisering som bygger på den europeiska landskapskonventionens begrepp tillämpas i gruppuppgiften. I den efterföljande individuella gestaltningsuppgiften väljer du vad du vill undersöka. Det kan vara en alternativ lokalisering av en väg, utformning av ekodukter, vägslänter eller något annat som intresserar dig med relevans för kursen och projektet. Föreläsningar, temadagar och litteraturseminarier fördjupar och problematiserar frågor som rör landskap, ekologi, historia och hållbarhet. En studieresa (två, tre dagar) i Sverige visar konkreta exempel på storskaliga landskapsförändringar. Resekostnader står studenten för. Kursen ges på engelska.
Kursen tillämpar särskilda urvalskriterier baserat på antal avklarade högskolepoäng i ämnet landskapsarkitektur, enligt beslut SLU.ua.2023.1.1.1-747
Information från kursledaren
2020-12-18
Timetable and info
There is now a timetable for the course here on the course page. It´s preliminary, but dates for different "hand ins" should be correct, most of the lectures too, but changes may occur and lecterus can be added. Complete timeshedule will be presented when the course start.
As written before, there will be distant teaching on Zoom. However we strongly recommend you to visit the area (see below) using bus 809 for example, and avoiding rush hours during the course.
The project will be about the landscape and road 282 from Uppsala to Almunge east of Uppsala. The first part of the course you will work in groups with a landscape character analysis and new "traffic concept". In the second part you will work individually with a design question based on the groups analysis and concept.
REMEMBER to answer yes or no when you are offered a seat in the course.
Merry Christmas and Happy 2021!
/Tomas Eriksson
2020-11-24
Welcome, info and literature list
Hello and a warm welcome to Studio Large scale landscape project.
There will be a literature list in the end of this message, but first some general information.
Due to the corona situation the course will be implemented through distance teaching through zoom-meetings and lectures etc. Most of you are familiar with this concept by now. Because of that we are not planning a joint fieldtrip to Kiruna or elsewhere. Some modified fieldtrip assignments are planned instead.
About the number of seats in the course. If you have a seat in the course but you intend NOT TO ATTEND the course, MAKE SURE TO SAY NO to that seat and give the seat to another student. The week before the course start you can register. Do that! Keep yourself uppdated here on the course page. More info will follow.
All the best/Tomas Eriksson
Here follows the literature list:
Literature list This list contains compulsory literature that will be discussed in seminars or needed in assignments in order to pass the course. The literature of the two first seminars are books that needs two be purchased or borrowed, the rest are pdf:s handed out on Canvas or found on internet. Additional reading will be suggested during the course and available on canvas or internet.
Literature seminar- "Landscape analysis". First week of the course!
Stahlschmidt, P., Swaffield, S., Primdahl, J. & Nellemann, V. (2017). Landscape Analysis: Investing the Potential of Space and Place.
• Chapter 1, Landscape change and the need for analysis, pp 1-17
• Chapter 2, Framing analysis: values, experts and citizens pp 18-32
• Chapter 7, Site selection and landscape potential, pp 129-152
• Chapter 8, Impact assessment and future studies, pp 153-175
Choose one of these articles on Canvas or Internet
* Antonsson, H. (2011). “The treatment of landscape in a Swedish EIA process”. Environmental Impact Assessment Review 31(2011): 195-205.
* Brunetta, G. and A. Voghera (2008). "Evaluating Landscape for Shared Values: Tools, Principles, and Methods." Landscape Research 33(3): 71-87.
* Butler, A. (2018). Landscape assessment as conflict and consensus. In Defining Landscape Democracy: A Path to Spatial Justice. Eds Egoz, S, Jörgensen, K. & Ruggeri, D. Cheltenham, UK, Edward Edgar Publishing Limited: pp 85-95.
* Dakin, S. (2003). "There's more to landscape than meets the eye: towards inclusive landscape assessment in resource and environmental management." The Canadian Geographer 47(2): 185-200.
* Fairclough, G. and P. Herring (2016). "Lens, mirror, window: interactions between Historic Landscape Characterisation and Landscape Character Assessment." Landscape Research 41(2): 186-198.
* Papmehl-Dufay, L. (2015). “Places that matter. Megalithic monuments form a biographical perspective” In Landscape Biographies. Geographical, Historical and Archaeological perspectives in the production and Transmission of Landscapes. Eds. Kolen, J., Renes, H. & Herman, R. Amsterdam University Press. pp 143-165 (available as ebook via library - https://www.jstor.org/stable/j.ctt15r3x99)
Literature seminar – "Design"
Lawson, B. (2005). How Designers Think: The design process demystified. 4th edition.
• Chapter 3 Route maps of the design process, pp 31-52
• Chapter 4 The components of design problems, pp 53-62
• Chapter 5 Measurements, criteria and judgement in design, pp 63-82
• Chapter 6 A model of design problems, pp 83-111
• Chapter 7 Problems, solutions and the design process, pp 112-128 Literature seminar – Field trip (work in progress – not ready – will be on canvas or internet)
Literature when working with your assignments/projects – on canvas
* Trafikverket (2018). Landscape as an Arena: Integrated Landscape Character Assessment-Method Description
* Trafikverket (2014) Strategic Choice of Measure: A new step for planning of transport solutions
References – not compulsory
About maps
* Brodersen, L. (2001) Maps as communication. Kort- og Matrikelstyrelsen (https://ftp.space.dtu.dk/pub/stenseng/Kms-tech-rap/Maps_as_Communication_-_Theory_and_Methodology_in_Cartography.pdf)
* Wood, D. (2010) Rethinking the power of maps. The Guilford Press: Chapter 2, pp 39-52.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0314-30132 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0314
Läsåret 2024/2025
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30158)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30149)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30040)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30134)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2019/2020
Studio - Large scale landscape project (LK0314-30038)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Studio - Large scale landscape project (LK0314-20034)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0314 Studio - Large scale landscape project, 15,0 Hp
Studio - Large scale landscape projectÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapskaraktärsanalys | 7,5 | 0202 |
Gestaltningsförslag | 7,5 | 0203 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller stadsplanering och/eller geografi och/eller landskaps- eller urbanekologi och/eller vatten-miljö teknik och/eller geoteknik och/eller stadsbyggnadsteknik och Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Innehåll
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng.Kursen gör undantag från SLUs antagningsordning vid urval enligt beslut SLU ID: SLU.ua.2025.1.1-507
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land