Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0213
Läsåret 2024/2025
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40030)
2025-05-02 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40088)
2024-04-26 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40002)
2023-04-28 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40129)
2022-05-02 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40075)
2021-05-03 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-10321)
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40110)
2020-05-01 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40011)
2019-05-03 - 2019-06-09
Läsåret 2017/2018
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40090)
2018-04-23 - 2018-06-03
Läsåret 2016/2017
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40060)
2017-04-24 - 2017-06-04
Läsåret 2015/2016
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40088)
2016-04-25 - 2016-06-05
Läsåret 2014/2015
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40107)
2015-03-30 - 2015-05-03
Läsåret 2013/2014
Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer (LK0213-40083)
2014-03-31 - 2014-05-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0213 Färg- & formlära för trädgårdsingenjörer, 7,5 Hp
Spatial Design and Colour CompositionÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Särskild behörighet enligt fordringarna för trädgårdsingenjörprogrammet med designinriktning.Mål
Syftet med kursen är:
att utveckla seendet och uppfattningen av rummet.
att, med hjälp av visuella medel, träna förmågan att "avläsa" verkligheten och att i omvänd riktning träna förmågan att läsa bildrepresentationer av densamma.
att, med tonvikten på visuell kommunikation, uppöva förmågan att återge rumsliga situationer och redovisa egna idéer.
att understödja färdighetsutveckling i att skissa, teckna, måla och modellera rum.
att i arbetsprocess och arbetsredovisning utveckla förmågan att arbeta med bilder.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
med stöd av handledning, kunna använda verktyg för grundläggande rumsanalys.
återge rumsliga situationer genom olika visuella medel.
kritiskt granska sina undersökningar av rummet samt visuellt kommunicera och motivera sina iakttagelser.
redovisa olika representationstekniker och metoder för formåtergivning och bildframställning av rum.
med stöd av handledning, genomföra enklare egna projekt i rumsgestaltning.
Innehåll
Analys av rum och rumsstrukturer med hjälp av iakttagelser och frihandsskisser på plats.
Olika metoder för formåtergivning och bildframställning av rum.
Skissteknik, perspektiv, övningar i formåtergivning, komposition och färglära.
Framställning av egna projekt i form och rumsgestaltning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen utgörs av inlämning av övningsuppgifter. För godkänd kurs fordras godkänt deltagande i workshop samt godkänd redovisning av övningsuppgifter och projekt.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Från och med 2010 gäller grundläggande behörighet och särskild behörighet enligt områdesbehörighet 15:Matematik B
Naturkunskap B (Biologi A+ Kemi A + Fysik A motsvarar Naturkunskap A+B)
Samhällskunskap A
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1) Sekvenser, Gordon Cullen
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/Sekvenser,\_Gordon\_Cullen.pdf](
**Författare: **Gordon Cullen
**ISBN: **0-7506-2018-8
**Kommentar: **Sekvenser, Gordon Cullen, sid 17 (Townscape)
2) Från punkt, linje till ytan
**Länk: **https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/Fran_punkt_linje_till_ytan_Kandinsky.pdf
**Författare: **Kandinsky
**Kommentar: **Från punkt linje till ytan, Kandinsky, Kortare utdrag.
3) Elevation, sektion, axonometri (dummy)
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/Elevation\_Sektion\_Axonometri.pdf](
**Kommentar: **Elevation, sektion, axonometri (dummy)
4) Teckning genom tiderna
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/Teckning\_genom\_tiderna.pdf](
**Författare: **Peter Dacke
**Kommentar: **Exempel från föreläsning "Teckning genom tiderna", föreläsare: Peter Dacke
5) Att välja vyer
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/Att\_valja\_vyer\_PD.pdf](
**Författare: **Peter Dacke
**Kommentar: **Att välja vyer
6) Perspektivdummy
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/perspektivdummy.pdf](
**Kommentar: **Konstruerandet av en kub i perspektivisk förkortning
7) The Graphic Artist and his Design Problems
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40088.1516/J\_Muller\_Brockman.pdf](
**Författare: **J.Müller-Brockmann
**ISBN: **978-3-7212-0466-7
**Kommentar: **The Graphic Artist and his Design Problems J.Müller-Brockmann sid. 148-163
8) Abstrakt komposition
**Länk: **[https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0213/40011.1819/abstrakt\_komposition.pdf](