Hållbarhetens politik och praktik
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för HU0003
Läsåret 2024/2025
Hållbarhetens politik och praktik (HU0003-40094)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Hållbarhetens politik och praktik (HU0003-30001)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Hållbarhetens politik och praktik (HU0003-40005)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Hållbarhetens politik och praktik (HU0003-40122)
2023-03-22 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
HU0003 Hållbarhetens politik och praktik, 15,0 Hp
The politics and practice of sustainabilityÄmnen
Hållbar utvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hållbarhetens politik och praktik: teoretiska perspektiv | 6,0 | 0001 |
Praktiska övningar | 3,0 | 0002 |
Gruppuppgift: Praktiska hållbarhetsutmaningar | 6,0 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
15 hp Hållbar utveckling.Mål
Den här kursen syftar till att öka studenternas teoretiska och praktiska förståelse för komplexa hållbarhetsproblem i dagens samhälle. Fokus ligger på politiska aspekter av hållbarhet - hur olika värderingar, möjligheter till deltagande och målkonflikter formar hållbar utveckling. Kursen ger en fördjupning inom teoretiska perspektiv på hållbar utveckling, samt hur hållbar utveckling uttrycks i svensk och internationell policy. Under kursen arbetar studenterna praktiskt med att analysera aktuella hållbarhetproblem och hur dess sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser tar sig olika uttryck i praktiken baserat på problembaserade fallstudier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för olika målkonflikter och hur dessa hanteras inom förvaltningen av hållbarhet utifrån kritiska samhällsvetenskapliga perspektiv på dialog, deltagande och konflikt
kritiskt analysera olika sätt som hållbarhet används i svensk och internationell policy, samt i olika forskningsfält och utbildningar
analysera en aktuell problemställning i grupp som relaterar till hållbar utveckling och hur dess sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser tar sig olika uttryck baserat på problembaserade fallstudier
redovisa utfört arbete muntligt och skriftligt för olika intressenter.
Innehåll
Kursen består av en blandning av föreläsningar och självständigt arbete enskilt och i grupp, samt seminarier. Litteraturen behandlas dels i föreläsningar, och dels på seminarier samt används i olika former arbeten och i seminariediskussioner.
Kursen innehåller två delar:
En del diskuterar hur hållbar utveckling används som begrepp inom olika forskningsfält och traditioner. Den presenterar viktiga kritiska, teoretiska perspektiv på politikens roll och funktion inom hållbar utveckling exempelvis inom politisk ekologi och miljökommunikation med fokus på hur politik i form av värderingar, delaktighet och målkonflikter formar olika hållbarhetslösningar i policy och praktik.
Del två på kursen är det praktiska arbetet som syftar till att låta studenterna arbeta i grupp mot en verklig uppdragsgivare med en aktuell hållbarhetsutmaning. Genom att låta studenterna ta gemensamt ansvar för att undersöka, analysera och rapportera om möjliga lösningar på aktuella, verklighetsbaserade problem ges insikter i specifika hållbarhetsutmaningar och dess olika sociala, ekonomiska och miljömässiga uttryck. Studenterna får öva på att presentera samt diskutera sina resultat för olika grupper inklusive handläggare/beslutsfattare på den externa organisationen som fungerar som uppdragsgivare för grupparbetet, samt övning i att skriva akademiskt. Gruppuppgiften kan komma att innebära en del resor.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom:
godkänd skriftlig tentamen
godkänd muntlig och skriftlig projektredovisning
godkänt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Böcker
Jacobsson, B., Pierre, J and G. Sundström, 2015, Governing the embedded state. Oxford University Press. (Tillgänglig som E-bok via biblioteket)
Hysing, Erik och Jan Olsson, 2012, Tjänstemännen i politiken, Studentlitteratur
Arora-Johnsson, Waldenström & Sandström (red), 2024, Hållbarhetens Dimensioner, verbal
Strannegård, Lars, och Ulla Eriksson-Zetterquist, 2011, Organisering, Liber
## Artiklar, kapitel & rapporter
Arnstein (1969) A Ladder Of Citizen Participation, Journal of the American Institute of Planners, 35:4, 216-224, https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/01944366908977225?needAccess=true
Bacchi (2012) Introducing the ‘What’s the problem represented to be?’ approach. I Bletsas, A. and Beasley, C. (eds) (2012) Engaging with Carol Bacchi: Strategic Interventions and Exchanges. 1st edn. University of Adelaide Press. Available at: https://doi.org/10.1017/9780987171856. E-book open access
Brown, K. (2011) Sustainable adaptation: An oxymoron? Climate and Development. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3763/cdev.2010.0062
Giddens, A. (1984), Chapter 1 (s. 1-41) Elements of the Theory of Structuration, in The constitution of society: outline of the theory of structuration. Cambridge [Cambridgeshire]: Polity Press.
Kanarp, G.C.S. and Westberg, L. (2023) ‘Adapting climate change – how government authorities in Sweden make sense of adaptation through a network practice’, Journal of Environmental Planning and Management, 0(0), pp. 1–21. Available at: https://doi.org/10.1080/09640568.2023.2171278.
Shove, E. (2014) ‘Putting practice into policy: reconfiguring questions of consumption and climate change’, Contemporary Social Science, 9(4), pp. 415–429. Available at: https://doi.org/10.1080/21582041.2012.692484.
Norrby, T & Sahlström, E. (2022). Social innovation och samhällsentreprenörskap - verktyg för omställning? En studie av fem projekt inom Leader Höga Kusten. Rapport. Sveriges lantbruksuniversitet.
Kumpulainen, K. (2017). The discursive construction of an active rural community. Community Development Journal, 52(4), 611-627.
https://doi.org/10.1093/cdj/bsw009
Dewulf, A. & Biesbroek R. (2018). Nine lives of uncertainty in decision-making: strategies for dealing with uncertainty in environmental governance, Ur Policy and Society, Volume 37, Issue 4, December 2018, Pages 441–458
Olsson, Jan (red). (2005). Hållbar utveckling underifrån. Lokala politiska processer och etiska vägval. Nya Doxa: Riga. (Kap 1-2)
Westin, M., Calderon, C., & Hellquist, A. (2016). Att leda samverkan: En handbok för dig som vill hantera komplexa samhällsutmaningar. Lund: Media-Tryck. Tillgänglig online.
Torege, Jan, (2005), Spela roll – en bok om lokal och regional utveckling, Arena för tillväxt.
Syssner, J. (2018). Visioner och visionslöshet - idéer om framtidens landsbygd.
***Observera att kortare texter kan tillkomma.***
Fördjupning
Börjesson, M. och Alf Rehn. (2009) Makt. Liber Begreppbart
Kanarp, (2024), From imagination to practical understandings: Meaning making in climate change adaptation. Doktorsavhandling, SLU, elektronisk version tillgänglig via biblioteket.
Bacchi & Goodwin, (2016), Postructural Policy Analysis – A guide to practice. Palgrave Macmillan
Kooiman, J. (2003) Governing as Governance. 1 Oliver’s Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications Ltd. Available at: https://doi.org/10.4135/9781446215012. Open access E-book