Som student vid SLU har du ett ansvar att vara insatt i universitetets regler kring fusk och plagiering. Nedan hittar du exempel på vad som räknas som fusk och plagiat, där de flesta exemplen är hämtade från SLU:s Utbildningshandbok.
Fusk
Fusk är exempelvis:
- otillåtna hjälpmedel vid skriftligt prov
- ändring av återlämnad bedömd tentamen
- otillåtet samarbete mellan studenter vid individuella inlämningsuppgifter
- plagiering
- fabricerande av uppgifter, det vill säga att hitta på fakta
- använda AI-verktyg på ett otillåtet sätt
- förfalskning av dokument
- felaktig anteckning om närvaro vid obligatorisk undervisning
- oriktig uppgift om tidigare studieprestation som är relevant för bedömning av tillgodoräknande.
För att anses vara fusk måste det vara frågan om ett vilseledande, det vill säga att det görs med avsikt. Studenten ska medvetet ha fört läraren bakom ljuset.
Plagiering
Plagiering är en form av fusk. Plagiering innebär att presentera någon annans verk, idéer eller text som om de vore dina egna, utan att ge korrekt erkännande eller hänvisning till originalkällan.
Vanliga fall av plagiering:
- Använda sig av någon annans idéer genom att skriva om deras text, men utan att referera till källan.
- Återge text ordagrant utan att markera att det är ett citat, även om källan är angiven.
- Använda illustrationer, kartor, fotografier eller data utan att referera till originalkällan.
Vid användning av andras illustrationer, kartor och fotografier måste du även följa upphovsrätten.
Plagiering kan vara medvetet eller oavsiktligt, men oavsett syftet räknas det som ett allvarligt brott mot akademisk hederlighet. Om det sker i syfte att vilseleda vid prov eller när en studieprestation ska bedömas betraktas det som fusk och kan resultera i disciplinära åtgärder.
Hur du undviker att plagiera
För att undvika plagiering är det viktigt att vara noggrann med hur du refererar. I en akademisk text använder du ofta andras arbeten, och det måste tydligt framgå vad som är andras verk, idéer eller texter och vad som är dina egna analyser och slutsatser.
För att tydligt visa när du använt någon annans material, och om du har bearbetat det på något sätt, behöver du göra följande:
- Referera till de källor du använt, både med källhänvisningar i texten och en fullständig referens i referenslistan.
- Markera när du ordagrant använder någon annans text genom citat. Beroende på längden ska citatet antingen omges av citattecken eller skrivas som ett blockcitat. Ange alltid sidnummer i källhänvisningen i texten när du citerar.
- Ange källan för illustrationer, bilder, kartor eller liknande, och respektera upphovsrätten.
- Källhänvisa även till ditt eget tidigare arbete. Om du använder material från en tidigare uppsats eller kurs, ska du hänvisa till det på samma sätt som till andra källor.
Bristfällig referenshantering kan utgöra fusk. Är du osäker så fråga din lärare eller personal på biblioteket.
Läs mer om hur du refererar och lär dig undvika att plagiera:
Använda AI-genererat material
SLU har inga generella riktlinjer för hur AI-verktyg får användas i kurser. Som grundregel ska du alltid vara tydlig med vilka källor du använder, inklusive AI-verktyg. Kontrollera kurs- och uppgiftsinstruktionerna, eller fråga din lärare om AI-verktyg är tillåtna, och hur du i så fall ska redovisa användningen.
Kom ihåg att det räknas som fusk att presentera en text eller bild som din egen om du inte har skapat den själv, oavsett om den är gjord av en annan person eller ett AI-verktyg.
Konsekvenser av fusk och plagiering
Om du fuskar eller plagierar riskerar du inte bara att gå miste om den kunskap du förväntas lära dig och att den som förtjänar erkännande inte får det – det kan också leda till andra allvarliga konsekvenser. SLU får vidta disciplinära åtgärder mot studenter som fuskat eller gjort något annat av det som anges i Högskoleförordningens kapitel 10 (se faktarutan nedan). Påföljden kan bli varning eller avstängning från utbildningen i upp till sex månader.
SLU arbetar aktivt mot fusk och plagiering. Det omfattar både förebyggande och kontrollerande åtgärder. Du kan läsa mer om detta i Utbildningshandboken vid SLU, avsnitt 10 Fusk och disciplinära åtgärder:
Plagiatkontroll via Ouriginal by Turnitin
Alla lärare vid SLU har tillgång till plagiatspårningsverktyget Ouriginal by Turnitin. Detta verktyg kan användas för att granska examinations- och inlämningsuppgifter genom att jämföra dem med ett omfattande antal källor för att identifiera möjliga plagiat. Programmet genererar en rapport till läraren som visar eventuella likheter med andra källor. En träff i Ouriginal by Turnitin innebär inte automatiskt plagiat, eftersom även korrekt citerade texter kan ge utslag. Läraren granskar sedan dessa likheter och jämför med originalkällan för att bedöma om det finns skäl att misstänka medvetet plagiat.