Möjlighet att bli ledare för ett ungdomsråd

Publicerad: 06 april 2023
Mossig skog med träd och stubbar. Foto.

Skogsprogram Västerbotten söker tre ledare till ett ungdomsråd, en satsning i samverkan med SLU Future Forests.

– Vi vill att fler unga ska bli intresserade av skog och känna att det finns plats för dem och deras intressen. Därför vill vi inte lägga några begränsningar i vad eller hur man kan göra utan det är helt upp till deltagarna själva, säger Maria Grånemo, skogskonsulent på Skogsstyrelsen.

Ungdomsrådet riktar sig till personer som är mellan 16 och 25 år och boende i Västerbotten. Men först ska tre stycken ledare rekryteras.

– Vi vill därför rikta oss till studenterna vid Sveriges lantbruksuniversitet, vi tror att de skulle vara perfekta som ledare för ungdomsrådet med deras intresse i de skogliga frågorna och säkert nya tankar om hur man kan upptäcka skogen, säger Maria Grånemo.

Ledarna ansvarar för att planera och arrangera aktiviteter samt rekrytera deltagare till ungdomsrådet. För att skicka in sin ansökan eller få mer information, kontakta Maria Grånemo, skogskonsulent på Skogsstyrelsen, eller Erika Skilström, doktorand vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet.

Syftet med ungdomsrådet är att:

• Att erbjuda västerbottniska ungdomar en möjlighet att få mer erfarenhet av, och kunskap om, skog och skogsfrågor.
  • Att bredda skogsprogrammets diskussioner och verksamhet med ungdomars perspektiv, kunskaper och åsikter.
  • Att främja internationellt samarbete mellan ungdomar i Barentsregionen.

Information om hur man blir ledare för ungdomsrådet