Naturvetare rankar SLU högt som arbetsgivare 2023

Publicerad: 10 november 2023

Nära 6 000 akademiskt utbildade naturvetare har listat vilka arbetsgivare de helst vill jobba hos. I totalen hamnar SLU på sjätte plats, överst bland de svenska universiteten. Även bland studenter rankades SLU på sjätte plats, och universitetet finns med i topplistorna för Uppsala och Skåne.

Naturvetarbarometern är en stor enkätundersökning som fackförbundet Naturvetarna har gjort bland sina medlemmar samt studenter vid naturvetenskapliga program på svenska universitet. Nära 6 000 personer har svarat på vad som gör en arbetsgivare attraktiv, men även klassat vilka företag och organisationer de helst vill arbeta hos.

Tio-i-topp-listor

(klicka på rubrik för mer info från Naturvetarna)

Mest attraktiva arbetsgivare totalt

1. Länsstyrelsen
  2. AstraZeneca
  3. Kommunen
  4. Naturvårdsverket
  5. Regionen
  6. Sveriges lantbruksuniversitet
  7. WWF
  8. RISE
  9. Karolinska Institutet
  10. Livsmedelsverket

Mest attraktiva arbetsgivare bland studenter vid naturvetenskapliga program

1. AstraZeneca
  2. Naturvårdsverket
  3. Karolinska institutet
  4. Regionen
  5. Länsstyrelsen
  6. Sveriges lantbruksuniversitet
  7. WWF
  8. Kommunen
  9. AFRY
  10. Folkhälsomyndigheten

Mest attraktiva arbetsgivare i Region Uppsala

Mest attraktiva arbetsgivare i Region Skåne

Om Naturvetarbarometern

Datainsamlingen genomfördes under perioden 12 maj till 21 juni 2023 via enkätutskick. Enkäten skickades ut till Naturvetarnas medlemmar samt till studenter som studerar naturvetenskapliga program på svenska universitet. Totalt svarade 5 971 personer på enkäten.