SLU-nyhet

Tips för att enkelt skapa tillgängliga pdf-dokument

Publicerad: 23 september 2020

Från 23 september 2020 ska allt digitalt material som publiceras på SLU följa reglerna om tillgänglighet. Detta gäller även pdf-dokument, som ofta visar sig inte vara tillräckligt anpassade.

Det är mycket enklare att göra pdf:en rätt ”vid källan” än att rätta till i efterhand. Därför bör du, innan du lämnar ifrån dig ditt material som pdf, se till att det uppfyller kraven som ställs för att alla ska kunna ta del av det.

Så hur skapar man en tillgänglig pdf?

Det vanligaste sättet att skapa en pdf är att spara om ett dokument från Word till pdf-format.  

Innan du gör det kan du kontrollera att dokumentet är tillgängligt genom att använda Microsofts hjälpfunktion, och skriva in ”Tillgänglighetskontroll” i sökrutan. Då får du anvisningar om vad som eventuellt behöver göras direkt i dokumentet.

De viktigaste punkterna gäller att

  • använda rubrikformat, och i rätt ordning (i fallande storlek)
  • ange alt-texter för bilder och icke textbaserat innehåll
  • formatera tabeller med rubrikrad och alt-text.

Fakta:

Lag om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS)

DOS-lagen är svensk lag sedan 1 januari 2019. Den bygger på EU-direktiven om webb och tillgänglighet och omfattar myndigheters webbplatser, e-tjänster, appar och så långt som möjligt också innehåll hos tredje part (såsom sociala medier).

Målet är att alla ska kunna ta del av den offentliga digitala servicen. Du ska kunna uppfatta, hantera och förstå tjänster, oavsett vilken situation du befinner dig i, vilken funktionsnedsättning du eventuellt har och oberoende av vilka hjälpmedel du använder.

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) är tillsynsmyndighet.

Relaterade sidor:


Kontaktinformation