Ny kursfunktionalitet på webben och nytt startblock på studentwebben

Publicerad: 01 december 2020

Idag lanseras SLU:s nya kurssök och kurssidor. Samtidigt får studentwebbens startsida ett nytt startblock.

Kurssök har fått ny design och förbättrad sökfunktionalitet. Du kommer uppleva att det är lättare att söka efter kurser och enklare att filtrera resultatet på olika typer av kurser och ämnen.

Sökrutan följer även med på kurssidan så att du kan göra en ny sökning utan att behöva gå tillbaka till föregående sida.

Kurssök hittar du här på studentwebben och externwebben.

Även kurssidorna har fått en omfattande makeover. Vi har skapat en knapp till Canvas så att du snabbt kan växla mellan kurssidan och dina kurser i Canvas och om det finns en öppen kursvärdering aktiveras en länk till Evald.

En annan ny funktion är att du nu kan att anmäla dig till kursen på Antagning.se genom ett enkelt knapptryck från kurssidan.

För att du ska få en bra bild av kursens innehåll och underlätta ditt kursval har en yta skapats för att beskriva kursen.

De nya kursidorna är också sökbara vilket innebär att sökmotorer som Google tar med kurserna i sökresultatet.

Förändringar på studentwebbens startsida

Idag får studentwebben också ett nytt startblock. Inloggningsfunktionen med länkar till kurser som du är registrerad på har avvecklats eftersom den allt för ofta visat fel information.

Istället kan du se vilka kurser du är registrerad på i Ladok Student och söka efter din kurssida i kurssök eller gå via ramschemat på din programsida. Dina kursvärderingar når du genom en ny knapp på startsidan eller från din kurssida.

Det nya startblocket har ingångar till flera viktiga studiesystem:

• Sök kurser (kurssök)
  • Ladok Student
  • Canvas Student
  • Mitt Skrivbord
  • Kursvärderingar i Evald
  • Min e-post
  • Schemavisning och grupprumsbokning i TmeEdit
  • När något hänt

Startsidan har också fått en redaktionell yta där SLU kan lägga upp information som kan vara bra för dig att ta del av samt en yta för att lägga upp länkar till populära webbsidor som ofta besöks av er studenter.