Nya studenter intog SLU

Publicerad: 02 september 2019

Under måndagen intog drygt 2000 förväntansfulla nya studenter SLU:s olika campusområden för att inleda ett nytt kapitel i sina liv- att påbörja en utbildning för att få ett jobb med möjlighet att göra skillnad. Det var en fullmatad dag för de nya studenterna med introduktion till SLU, rundvandring på respektive campus och flera olika kåraktiviteter.

- Välkommen till vårt SLU. Här finns utbildningar och forskning som behövs för att ställa om till ett hållbart samhälle. Som nya studenter har ni en lång väg framför er och det finns mycket att upptäcka på vägen. Ta vara på möjligheterna, sa SLU:s rektor Maria Knutson Wedel till de nya studenterna på campus Ultuna.

I sitt tal lyfte Maria Knutson Wedel att SLU är ett universitet i internationell toppklass och att samhället litar på den kunskap som SLU förmedlar. Hon sa också upp hur roligt det är att få se studenter växa från unga individer till att bli yrkesverksamma med hög kompetens.

Engegemang leder till jobb

Alumnen Ida Backström höll ett inspirationstal till de nya studenterna och betonade vikten av att engagera sig under studietiden. Vare sig det handlar om kårengagemang, föreningsliv, körsång eller något annat, så är det engagemanget som ofta leder till det där jobbet man vill ha.

- Första tiden som student på SLU var förvirrande. Det var så mycket att ta in. Men jag visste en sak, jag ville plugga för att kunna få ett jobb som bidrar till att göra världen lite bättre, sa Ida Backström.

Idag jobbar Ida på Sustainergies, ett företag som skapar möjligheter för studenter att jobba med hållbarhet i praktiken.

Stort behov av jägmästare

I Umeå välkomnandes SLU:s nya studenter med kårfrukost och en inspirationsföreläsning av Elin Olofsson, som fick utmärkelsen Årets SLU-alumn 2018 för sitt upprop mot sexuella trakasserier i skogsbranschen. Till vardags jobbar hon på SCA Skog i Umeå med virkesköp och marknad.

Elin började med att gratulera de nya jägmästarstudenterna till ett utmärkt yrkesval och menade på att skogen alltid kommer att vara framtidens resurs.

– Jägmästare kommer att behövas mer än någonsin. När ni är klara med er utbildning kommer ni ha en betydande roll för att ta tag i problem till följd av klimatförändringar och resursbrist, sa Elin Olofsson.

Vill få djupare förståelse för livsmedelsproduktion

Josefine Lännqvist är en av de nya studenterna på plats i Uppsala under terminens första dag. Hon har börjat plugga på masterprogrammet Sustainable Food Systems för att få ett bredare och djupare perspektiv på livsmedelsproduktion.

- Jag hoppas få lära mig saker som är mer hands on och knyta kontakter med aktörer inom branschen, säger Josefine Lännqvist.

Jakob Ekelund, ny student på landskapsarkitektsprogrammet, ser fram emot en rolig studietid på SLU och i Uppsala.

Varför SLU?

- Jag vill jobba som landskaparkitekt och eftersom det bara är SLU som ger den utbildningen var valet inte så svårt och så var jag sugen på Uppsala som stad och studentlivet här, säger Jakob Ekelund.

Landskapsarkitektprogrammet ges också i Alnarp, SLU:s campusområde i södra Sverige med utbildningar bland annat inom trädgård och växtproduktion. Även i Alnarp var det terminstart under måndagen med ett likartat välkomstprogram som på SLU:s andra campusområden.

Fakta:

SLU:s utbildningar omfattar många olika ämnen och kurser och ges på sju platser i Sverige: Alnarp, Flyinge, Skinnskatteberg, Strömsholm, Umeå, Uppsala och Wången.