Filmkväll drog många SLU:are till Alnarp

Publicerad: 29 november 2019

I går arrangerade SLU Alumn Alnarp en filmkväll där man visade dokumentären om Piet Oudolf för alumner, studenter och anställda på SLU. Drygt 150 personer kom till visningen med efterföljande mingel.

Piet Oudolf är en nestor inom trädgårdsformgivning. Han har har en privat trädgård på 4000 kvadratmeter i Hummelo, Nederländerna, som sedan 1982 har genomgått kontinuerlig förändring i takt med hans förändrade syn på trädgårsarkitektur.

Efter visningen hölls ett panelsamtal med Stefan Mattson, tidigare stadsträdgårdsmästare i parkstaden Enköping, och landskapsarkitekten Karin Svensson som under drygt 15 år har undervisat i växtkännedom, växtkomposition och trädgårdsdesign vid SLU Alnarp.

- Jag är jättenöjd med arrangemanget. Det blev en fin helhet eftersom vi kompletterade filmen med panelsamtal som visar upp SLU:s unika kunskap inom det här området. Jag kan redan nu avslöja att vi kommer att visa filmen på campus Ultuna i vår så håll utkik i kalendariet, säger Tove Stenius vid Enheten för samverkan och utveckling Alnarp.

Kvällens filmvisning sponsrades av Sveriges Arkitekter och Sveriges
Hortonomförbund, ett bra exempel på hur SLU kan samarbeta med branschorganisationer. På plats var även en foodtruck med hållbarhetsprofil som serverade god mat och dryck till alla som kom trots novemberregnet.