Fint och fult – film om skogens estetik får pris

Publicerad: 18 maj 2018

Ett filmprojekt om den svenska skogen har vunnit pris vid den internationella filmfestivalen World Media Festival i Hamburg den 16 maj. Filmen Finskog och fulskog handlar om skogens estetik och människans skogsupplevelser.

Guld i miljöfilmsklassen gick till “Finskog och fulskog”, en film som handlar om skogens estetik och människans skogsupplevelser. Den har producerats av Sverker Johansson tillsammans med Henrik Skarstedt, Andreas Norin och Lisen Forsberg åt Future Forests, en tvärvetenskaplig kompetensplattform om skog vid SLU i samarbete med Umeå Universitet och Skogforsk.

– Skogens estetik är en viktig fråga för den berör många människor, säger Annika Nordin som är programchef för Future Forests. Och eftersom det finns intressant forskning inom området så var det ett lätt beslut för Future Forests att satsa på en film om ämnet.

I filmen agerar historikern Anna Sténs, Umeå universitet, vetenskaplig ciceron åt ett brudpar som provar olika skogsmiljöer för sin bröllopsbild. Anna Sténs har forskat om ämnet skoglig estetik, bland annat som Sverige-Amerikastiftelsens Zorn-stipendiat.

– Det har varit intressant att följa de estetiska värdenas förändrade status i skogspolitiken och i samhället i stort. Jag hoppas att filmen ska få fler att förstå att det faktiskt går att säga något om vad som upplevs som vackert och fult i landskapet, säger Anna Sténs.

Förutom guldet i miljöfilmsklassen fick filmen Så klarar skogen klimatförändringen, som producerats av samma filmteam, ett silver i dokumentärfilmsklassen. Den har tidigare prisats vid en filmfestival i Cannes.

– Vi har lyckats berätta om svåra frågor och avvägningar med glimten i ögat, och det är framsynt och modigt av forskarna att släppa kreativiteten fri för att få ut sina forskningsrön, säger Sverker Johansson. De är dessutom väldigt duktiga pedagoger – de bjuder på sig själva och det är en viktig del i framgången.

Både filmerna ingår i #Vimåsteprataomskogen som är en satsning på forskningskommunikation från Future Forests.

Kontaktuppgifter

Sverker Johansson, filmproducent, 070-354 09 77

Se filmerna

Finskog och fulskog https://goo.gl/4gBHqC