Mina Studier avvecklas fr.o.m 4 maj och ersätts av Ladok Student som öppnar 22 maj

Publicerad: 16 april 2018

Mina Studier kommer att ersättas av Ladoks studentgränssnitt, Ladok Student. Den stora skillnaden är att du som student kommer att sköta din studieadministration direkt i Ladok Student i stället för i Mina studier.

Under några år har det pågått ett nationellt projekt för att modernisera Ladok, ett universitetsövergripande system för studiedokumentation och studieadministration. Övergången till nya Ladok sker för SLU:s del vecka 20, 2018.

Vid övergången kommer Mina Studier att ersättas av Ladoks studentgränssnitt, Ladok Student. Den stora skillnaden är att du som student kommer att sköta din studieadministration direkt i Ladok Student i stället för i Mina studier.

Viktiga datum
  • 4 maj – Mina Studier stängs vilket innebär att webbregistrering på kurs, webbanmälan till tentamen och webbansökan om examen stängs.
  • 22 maj – Ladok Student öppnar. Du når Ladok Student från Studentwebbens startsida där du idag når Mina studier.

Vid akuta ärenden under övergången, kontakta din institution.

Intyg under övergången

Under övergångsperioden kommer du inte att kunna ta ut intyg genom Mina studier. När Ladok Student öppnar 22 maj kommer du återigen att kunna ta ut intyg själv.

Behöver du ett intyg under övergången, kontakta ladok@slu.se

Funktionalitet i Ladok Student och manual

Ladok Student är webbaserat och anpassat för mobil/surfplatta, men fungerar även på andra enheter.

I Ladok Student kan du:

• Registrera dig på kurser och program
  • Få överblick över vilka kurser du läser
  • Anmäla dig till tentamen
  • Se tentamensresultat och betyg på kurs
  • Skapa och skriva ut intyg: förväntat deltagande, registreringsintyg, resultatintyg och nationellt resultatintyg
  • Ansöka om examensbevis
  • Uppdatera kontaktinformation

Det finns en manual för Ladok Student som går igenom flikarna i systemet och beskriver aktiviteterna som kan utföras.

Rätt till hjälpmedel vid tentamen

Du som har rätt till hjälpmedel vid tentamen har idag i Mina studier möjlighet att skicka e-post vid tentamensanmälan gällande detta. Denna funktion saknas tyvärr i Ladok Student och vi jobbar för att en liknande funktion färdig när det nya gränssnittet öppnar den 22 maj.

Kontrollera dina uppgifter i Ladok Student

När Ladok Student öppnar är det viktigt att du kontrollerar din e-postadress. Ange den e-postadress som du vill att SLU kontaktar dig via och som du säkert använder. Du hittar dina kontaktuppgifter under "Mina uppgifter "i Ladok Student.

Om du har frågor om övergången till Ladok Student kan du mejla ladok@slu.se.

Du hittar även information om Ladok Student här på Studentwebben.