Julhälsningar från rektor och prorektor

Publicerad: 18 december 2017

Jubileumsåret 2017, SLU:s 40:e verksamhetsår, är snart till ända. Det har varit ett år fyllt av extraordinära aktiviteter, utöver den alltid pågående undervisningen och forskningen.

På många av SLU:s verksamhetsorter har det varit Öppet hus eller liknande aktiviteter, där en intresserad allmänhet – och förhoppningsvis också en del potentiella studenter – har kunnat ta del av allt det vårt universitet kan erbjuda.

Vi har börjat sjösätta våra olika forskningsplattformar med prefixet "Framtidens": djur, natur och hälsa; mat; skogar; städer. Och om ett par år får vi också sjösätta R/V Svea, vårt nya forskningsfartyg som får sin hemmahamn i Lysekil.

SLU ligger fortsatt väl till i de internationella universitetsrankningarna, inte minst inom life science-ämnena.

Sveriges lantbruksuniversitet uppfattas som, och ska vara, en plats där vi utbildar studenter som sedan kan bidra till lösningar på våra nuvarande och kommande problem när det gäller miljöfrågor, livsmedelsförsörjning och -kvalitet, och en hållbar värld.

Det låter som stora och högt uppsatta mål – och det är det också. Men varför skulle vi inte sikta högt? Till syvende och sist är det ju vi själva som genom våra ansträngningar kan komma att nå målen.

Men regelbundna ansträngningar förutsätter också regelbunden vila. Vi önskar er alla, medarbetare och studenter, en helgvila med tid för avkoppling, umgänge med nära och kära, med motion och frisk luft och med tid för reflektioner.

En God Jul och ett Gott Nytt År önskar vi er alla!

Peter Högberg, rektor          Karin Holmgren, prorektor