Åtkomst till databaser och e-tidskrifter kräver VPN

Senast ändrad: 13 mars 2017

Många av SLU-bibliotekens databaser, e-tidskrifter och andra elektroniska resurser är licensbelagda och kan bara användas internt inom SLU. Bland annat dessa licensbelagda resurser kan du som är student få tillgång till med hjälp av vår VPN-tjänst, oberoende av var du befinner dig.

Vem får använda VPN

Alla som är studerande, anställda eller verksamma vid SLU kan använda SLU:s VPN-lösning för att utifrån skapa en säker datorförbindelse med SLU:s nät.
Du måste ha ett aktivt konto i SLU:s Active Directory (AD).

Hur gör jag för att börja använda VPN

Om du vill börja använda VPN kan du läsa en av användarhandledningarna  i Fakta-rutan längst ner på denna sida.

Är du otålig kan du hoppa till https://vpn-uppsala.slu.se/, ange grupp "Default", ditt AD-kontonamn och lösenord, och trycka på Login. Webbsidan försöker då ladda ner en VPN-klient till din dator och starta förbindelsen.

Mer information

De flesta tjänster som finns på SLU med undantag av webbsidor har begränsningar i vem/vilka som kan komma åt tjänsten. Ofta är dessa begränsningar satta till att man måste ha en IP-adress på SLU:s nät.
Med VPN kopplar du upp en säker förbindelse mellan din dator och SLU, och får en adress i SLU:s nätverk.

OBS!

Notera att om du använder Mac måste du konfigurera proxyinställningar i webbläsaren. Se manual i Fakta-rutan här nedan!

Bra att veta:

Vi har fyra  vpn-servrar. Om en inte fungerar kan du prova att koppla upp dig mot en annan tills felet är avhjälpt. Glöm inte att felanmäla driftstörningen till it-stod@slu.se
så vi blir medvetna om problemet.

Servrarna heter:
vpn-uppsala.slu.se
vpn-umea.slu.se
vpn-alnarp.slu.se
vpn-skara.slu.se


VPN och Windows 8

Efter en uppdatering från Microsoft händer det att VPN inte går att koppla upp och man får felmeddelandet: “Failed to initialize connection subsystem”.

Microsoft Fixit-fil är tillgänglig här:
https://support.microsoft.com/kb/3023607

Om du är student kan du testa att använda den Virtuella Studieplatsen:
https://student.slu.se/sv/studieservice/it-stod/virtuella-studieplatsen/

Ciscodiskussion om problemet med Windows 8.1
https://supportforums.cisco.com/discussion/12423591/latest-microsoft-feb-2015-patch-breaks-anyconnect-smc

 


Kontaktinformation

IT-stöd, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1

Mail: kundstod@slu.se

Sidansvarig: stig.tonegran@slu.se