Forskningsmetoder i studier av människa och miljö
The course consists of four main blocks including a number of compulsory online elements see information below from course leader.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MP0003
Läsåret 2023/2024
Forskningsmetoder i studier av människa och miljö (MP0003-30176)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Forskningsmetoder i studier av människa och miljö (MP0003-30013)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Forskningsmetoder i studier av människa och miljö (MP0003-30238)
2022-01-17 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Forskningsmetoder i studier av människa och miljö (MP0003-30169)
2021-01-18 - 2021-06-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0003 Forskningsmetoder i studier av människa och miljö, 15,0 Hp
Research Methods for People and Environment StudiesÄmnen
Miljöpsykologi Landskapsarkitektur Miljöpsykologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Kvalitativa studier | 7,5 | 0102 |
Kvantitativa studier | 7,5 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 120 hp och Engelska 6Mål
Kursens mål är att ge en överblick över aktuella forskningsmetoder och -tekniker som används i studier av samspelet människa och miljö. Kursen ger en introduktion till metoder som kan användas i fältstudier för självständiga arbeten på masternivå eller forskarstudier.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• presentera olika tekniker och metoder som används i studier av människa-miljörelationer
• identifiera möjliga forskningsfrågor och/eller hypoteser avseende samspelet mellan människa och miljö
• exemplifiera, beskriva och motivera valet av metod för specifika forskningsfrågor inom ämnesområdet
• utforma kvalitativa och kvantitativa studier
• välja och tillämpa grundläggande kvalitativa och statistiska analysmetoder
• skriva en vetenskaplig rapport med vetenskapliga referenser efter källkritisk granskning
• identifiera och förklara etiska aspekter på vetenskapliga studier.
Innehåll
Olika angreppssätt att studera specifika forskningsfrågor baserade på teori och forskning inom människa-miljörelationer presenteras. Principer för hur man definierar forskningsfrågor och förslag på utformning av studier presenteras, förevisas och diskuteras. Genom detta uppnås en grund för förståelse för hur olika metoder genererar olika typer av kunskap. Olika alternativ för utformning av studier tas upp och praktiseras. De strategier som ingår hör till ett brett spektrum av metoder för människa-miljöstudier där det ingår metoder som är typiska för laborativa experiment, enkäter liksom fältarbete med deltagande observation. Vetenskapligt skrivande, där det ingår hantering av litteraturreferenser och källkritik, praktiseras och resulterar i ett antal delrapporter där olika metoder testas, samt en större slutinlämning. Obligatoriska seminarier där de olika metoderna behandlas ingår också. Exempel på etiska överväganden som kan bli aktuella i studier av människor belyses och diskuteras.
I kursen kombineras självständigt arbete på distans med obligatoriska onlineträffar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande i obligatoriska moment. Godkänt deltagande i seminarier. Godkända övningar. Godkänd vetenskaplig artikel.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska onlineträffar.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Essential literature for MP0003 ”Research Methods for People and Environment Studies”
Additional, optional literature will be introduced when needed.
**General literature **
Gifford, R. (Ed.). (2016). Research Methods for Environmental Psychology. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. Chapters 2 and 3. Will be available as pdf.
Vetenskapsrådet. (2017). Good Research Practice. Stockholm: Vetenskapsrådet. Available online: https://www.vr.se/download/18.5639980c162791bbfe697882/1555334908942/Good- Research-Practice_VR_2017.pdf
Qualitative
Anderson, H. (2020). Nature, nationalism and neoliberalism on food packaging: The case of Sweden. Discourse, Context and Media, 34, 1-9. Available online: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211695819301394
Bednarek, M. & Caple, H. (2014). Why do news values matter? Towards a new methodological framework for analyzing news discourse in Critical Discourse Analysis and beyond. Discourse & Society, 25(2), 135-158. Available online: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/0957926513516041
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Available online: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
DeWalt, K.M. & DeWalt, B.R. (2011). Participant observation a guide for fieldworkers. 2nd ed. Lanham, Md: Rowman & Littlefield. Available online through the SLU Library
Englander, M. (2012). The interview: Data collection in descriptive phenomenological human scientific research. Journal of Phenomenological Psychology, 43(1), 13-35. Available online: https://brill.com/view/journals/jpp/43/1/article-p13_3.xml
Fangen (2005). Deltagande observation. Liber ekonomi. In Swedish. You need to buy or borrow the book.
Frost, N. (2011). Qualitative research methods in psychology: combining core approaches. Open University Press. Part I: Some core approaches. Accessible as an e-book at the SLU Library.
Giorgi, A. (2009). The descriptive phenomenological method in psychology: a modified Husserlian approach. Duquesne. University Press. Parts of the book. Will be available as pdf.
Jaworski, A. (2015) Globalese: a new visual-linguistic register, Social Semiotics, 25:2, 217-235, DOI: 10.1080/10350330.2015.1010317 -Available through the library website
Johansson, R. (2003). Case Study Methodology. Available online: http://www.psyking.net/htmlobj-3839/case_study_methodology-_rolf_johansson_ver_2.pdf
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). InterViews: learning the craft of qualitative research interviewing. London. SAGE Publications. You need to buy or borrow this one.
Riessman, C. K. (2007). Narrative Analysis Narrative methods for the human sciences London: Sage publication. pp. 1-7. Will be available as pdf.
Smith, J. A., & Osborn, M. (2007). Interpretative phenomenological analysis. Qualitative psychology: a practical guide to research methods. London: SAGE Publications. pp. 53-80. Will be available as pdf.
von Essen, E. & Englander, M. (2013). Organic food as a healthy lifestyle: a phenomenological psychological analysis. International Journal of Qualitative Studie on Health and Well-Being, 8, 20559. Available online: https://doi.org/10.3402/qhw.v8i0.20559
Quantitative
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford: Oxford University Press. Chapters 10–12. Will be available as pdf.
Chambliss, D. F., & Schutt, R. K. (2015). Making sense of the social world: methods of investigation. Chapter 8. Will be available as pdf.
McCormick, K. (Consultant), Salcedo, J., & Poh, A. (2015). SPSS statistics for dummies (3rd edition.). Available as an e-book through the SLU library.
SCB. (2004). Design your questions right. Available online: http://share.scb.se/ov9993/data/publikationer/statistik/_publikationer/ov9999_2004a01_ br_x97op0402.pdf