Trädgårdar i vård, introduktionskurs
Information från kursledaren
Viktiga datum hösten 2024:
Upprop onsdag 4 september (obligatorisk närvaro)
Kursträff 1 (på Alnarp): 16-18 september 2024 (obligatorisk)
(+frivillig studieresa till Danmark 19 september)
Kursträff 2 (online): 14-16 oktober 2024 (obligatorisk)
11-13 november: individuellt fältarbete (obligatorisk - valfria 3 dagar. Stark rekommendation från tidigare studenter att närvara på frivilliga moment online eftermiddagen den 12/11)
Kursträff 3 (online): 13-14 januari 2025 (obligatorisk)
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för LK0281
Läsåret 2023/2024
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10256)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10254)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10322)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10175)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10277)
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10283)
2018-09-03 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Trädgårdar i vård, introduktionskurs (LK0281-10139)
2017-08-28 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0281 Trädgårdar i vård, introduktionskurs, 15,0 Hp
Gardens in Healthcare, Introductory CourseÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudierMål
Kursen syftar till att ge en introduktion till utemiljön som resurs i ett vårdsammanhang. Kursen bygger dels på kunskap om utemiljöns utformning och innehåll och dels på kunskap om målgruppers olika behov i förhållande till användning och upplevelse av utemiljö. Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
redogöra för begrepp, modeller och teorier med relevans för trädgårdar i vårdsammanhang
ge exempel på vad trädgårdar i vårdsammanhang kan innehålla och hur de kan användas
sammanställa kunskap om utemiljöers användbarhet, innehåll och utformning för olika målgrupper
genomföra undersökningar av utemiljöers användbarhet i relation till innehåll och utformning för olika målgrupper
kommunicera praktiska och teoretiska kunskaper inom området till yrkesverksamma och lekmän
Innehåll
Kursen består av tre delar. Den första delen består av en översiktlig genomgång av litteratur om innehåll och användning av trädgårdar i vård. Sinnen, perception, preferens och upplevelsevärde relaterade till utomhusmiljö är centrala liksom begreppen miljöpsykologi, design för alla, hälsoträdgårdar samt trädgårdsterapi. I den andra delen studeras olika målgrupper med specifika behov, exempelvis sjuka eller funktionshindrade personer och studenterna gör kunskapssammanställningar om beteenden och behov som kännetecknar olika målgrupper. I den sista delen använder studenterna den sammanställda kunskapen för att undersöka befintliga miljöers innehåll och utformning samt deras användbarhet i relation till olika målgrupper.
Kursen innehåller föreläsningar, workshops, övningsuppgifter (obligatoriska), seminarier (obligatoriska) och studiebesök (obligatoriska).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
-Närvaro och aktivt deltagande i obligatoriska moment
-Godkända skriftliga övningsuppgifter inklusive opposition och muntlig presentation
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
I listan nedan finns angivet om litteratur finns på Canvas på Alnarpsbiblioteket eller på webben. Litteratur på Canvas är tillgänglig för dig som går kursen men du har inte rätt att sprida vidare.
Många av SLU-bibliotekens databaser, e-tidskrifter och andra elektroniska resurser är licensbelagda och kan bara användas internt inom SLU. Dessa licensbelagda resurser kan du som är student få tillgång till med hjälp av vår VPN-tjänst, oberoende av var du befinner dig. Läs här om hur du går tillväga: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/databaser-och-e-tidskrifter/
Kurslitteraturen är uppdelad i följande delar:
- Referenslitteratur till kursen i sin helhet
- Kurslitteratur till uppgift: Utgångspunkter och begrepp
- Kurslitteratur till uppgift A: Samla dokumenterad kunskap om en målgrupp
- Kurslitteratur till uppgift B: Samla erfarenhet om en målgrupp
- Kurslitteratur till uppgift C: Undersök en specifik miljös användbarhet för en målgrupp
Det finns möjlighet att boka hjälp av en bibliotekarie (exempelvis till uppgift A): https://www.slu.se/site/bibliotek/kontakta-oss/boka-en-bibliotekarie/
Kurslitteratur till inlämningsuppgift**: Utgångspunkter och* begrepp***
Bengtsson, A., Oher, N., Åshage, A., Lavesson, L., Grahn, P. (2018). Evidensbaserad design av utemiljö i vårdsammanhang: En forskningssammanställning. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap: rapportserie:17. Alnarp: Sveriges lantbruksuniversitet. bengtsson_a_et_al_181008.pdf (slu.se)
Birgersson, J. & Olofsson, E. (2014*).** Hälsa genom trädgårdsterapi för personer med psykisk ohälsa: En litteraturstudie. *Kandidatuppsats, Lunds universitet. http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4731087&fileOId=4731088
Erlandsson, L-K. & Persson, D. (2014) ValMo-modellen.* Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. *Sid 35 – 71. Studentlitteratur AB, Lund. (Alnarpsbiblioteket)
Grahn, P. (2012) Natur och hälsa i en alltmer urban livsmiljö. *Socialmedicinsk tidskrift 3, *sid 207-216. (Canvas)
Johansson, M. & Küller, M. (2005). *Svensk Miljöpsykologi. *Studentlitteratur. Lund. Kap. 1, 6-7, 9-10, 12-15, 17-18 samt 21. (Alnarpsbiblioteket)
Nebelong, H. (2003) Sansehaver – Naturens terapirum. *Vaekst *4:2003 (Canvas)
Nilsson, G., Grahn, P. & Börjesson, B. (2009). *Trädgårdsterapi. *Studentlitteratur. Lund. (Alnarpsbiblioteket)
Schmidtbauer, P., Grahn, P. & Lieberg, M. (2005) *Tänkvärda trädgårdar. *Stockholm: Formas. (Alnarpsbiblioteket)
Extensivt
Abramsson, K. & Tenngart, C. (2003) Grön* Rehabilitering. Behov, möjligheter och förutsättningar för en grön rehabiliteringsmodell*. Växjö: LRF Sydost. (Alnarpsbiblioteket och Canvas)
Grahn, P. & Ottosson, Å. (2010) *Trädgårdsterapi: Alnarpsmetoden: Att ta hjälp av naturen vid stress och utmattning. *Stockholm: Bokförlaget Bonnier Existens. (Alnarpsbiblioteket)
Niemi, M. (2012). Naturbaserade diskurser i praktik och teori – motiv och argument. Socialmedicinsk tidskrift* 3. *http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/909
Sahlin, E., Ahlborg, G., Matuszczyk, J.V. & Grahn, P. (2014). Nature-Based Stress Management Course for Individuals at Risk of Adverse Health Effects from Work-Related Stress – Effects on Stress Related Symptons, Workability and Sick Leave. Int* J. Environ. Res. Public Health *2014, 11, 6586-6611; doi: 10.3390/ijerph110606586
Kurslitteratur till inlämningsuppgift A (Fas A)****: Samla dokumenterad kunskap om en målgrupp
Läkemedelsverket (2014) *Läkemedelsboken *www.lakemedelsboken.se
Nevstrup Andersen, L. (2007) *Betydningen af de aktiviteter som udføres af deltagerne i Alnarps Rehabiliteringshave og sammenhængen til omgivelserne. *Examensarbete, SLU. (Canvas)
Ottosson, J. (1997). Naturens betydelse i en livskris. Movium. Alnarp.
Extensivt
Björkqvist, U. (2009) *Naturnära omsorg – en handbok. *Kårkulla samkommun, Vasa. (Alnarpsbiblioteket) Kan köpas via: majohans@karkulla.fi
Lindén, S.& Grut, J. (2003) Healing* Fields. Working With Psychotherapy and Nature To Rebuilt Shattered Lives. *Franches Lincoln Publishers Ltd. ISBN: 9780711220270
Malmgren, P. (2008) Upplevelser* av natur utan visuella intryck*. Examensarbete, SLU. (Canvas)
Palsdottir, A M., Persson, D.; Persson, B. & Grahn, P. (2014), The Journey of Recovery and Empowerment Embraced by Nature — Clients’ Perspectives on Nature-Based Rehabilitation in Relation to the Role of the Natural Environment. *Int. J. Environ. Res. Public Health *2014, 11, 7094-7115; doi:10.3390/ijerph110707094
**Kurslitteratur till inlämningsuppgift B (Fas B)****: Samla erfarenhet om en målgrupp
Jacobsen, J. (1993) Intervju: Konsten* att lyssna och fråga*. Lund: Studentlitteratur. (Alnarpsbiblioteket)
Extensivt
Trost, J. (2005) Kvalitativa* intervjuer*. Lund: Studentlitteratur. (Alnarpsbiblioteket)
**Kurslitteratur till inlämningsuppgift C (Fas C): Undersök en specifik miljös användbarhet för en målgrupp
Bengtsson, A. & Grahn, P. (2014). *Natur och trädgård i ett vårdsammanhang. *I Wijk. H. (red)
Vårdmiljöns* betydelse*. Studentlitteratur. Sid 229-254. (Canvas)
Nordh, H. (2006) Parkkaraktärer* – ett verktyg för planering och gestaltning av grönområden*. Examensarbete, SLU. Läs sid. 15-26. (Canvas)
Stigsdotter, U. (2012). Terapiträdgårdar - evidensbaserad design. *Socialmedicinsk tidskrift 3 *sid 240-250. (Canvas)
Extensivt
Abramsson, K. & Tenngart, C. (2003) Grön* Rehabilitering. Behov, möjligheter och förutsättningar för en grön rehabiliteringsmodell*. Kapitel 5, sid 24-26. Växjö: LRF Sydost. (Alnarpsbiblioteket) (Canvas)
Bengtsson, A. (2003) Utemiljöns* betydelse för äldre och funktionshindrade – Kunskapssammanställning*. Statens folkhälsoinstitut 2003:6. Läs sid 48-70. (Canvas)
Erlandsson, L-K. & Persson, D. (2014) ValMo-modellen.* Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. *Sid 35 – 71. Studentlitteratur AB, Lund. (Alnarpsbiblioteket)