Nominera studentuppsatser!

Publicerad: 10 mars 2022

Riksdagen bjuder in högskolestudenter till 2022 års uppsatstävling om riksdagen. Uppsatsen ska nomineras av studentens handledare. Studenterna kan skriva uppsatsen inom valfritt ämne, så länge den har en tydlig koppling till riksdagen.

Uppsatserna bedöms av en priskommitté med bland annat talmannen och de vice talmännen och två vinnarna utses sedan av riksdagsdirektören. Vinsten är ett diplom, en gåva, en prisceremoni och ett seminarium i riksdagen för att uppmärksamma uppsatserna.

Varje institution nominerar en uppsats

Varje institution får nominera maximalt en uppsats. Uppsatsen ska ha nominerats av handledaren eller handledarna. Uppsatserna kan vara på kandidat-, magister- eller masternivå. De uppsatser som kan delta i 2022 års tävling är de som examineras under höstterminen 2021 och vårterminen 2022.

Viktiga datum

• 31 augusti 2022: Sista dag att skicka in tävlingsbidrag.
  • Mitten av december 2022: Vinnarna meddelas officiellt.