Nu ser vi fram mot både ljusare årstid och bättre tider

Publicerad: 17 maj 2021

Det har varit en konstig vinter och vår för många av oss, inte minst för er studenter. Ingen campusnärvaro, inställda studentevenemang, avsaknad av socialt umgänge, kanske nära och kära som varit svårt sjuka.

Vi vet att det inte var det ni drömde om när ni valde att börja läsa på allas vårt fina SLU och vi har nog alla saknat pulsen på våra campus. Men det blir bättre, det mesta pekar faktiskt i den riktningen just nu.

Resultatet från studentbarometern har kommit och inom de närmaste veckorna publicerar vi några av de viktigaste resultaten på studentwebben. Totalt svarade 1229 studenter på enkäten. Tack alla ni som deltog! Enkäten visar bland annat att många studenter känner stor stolthet över att plugga på SLU, det gläder oss. Du studerar trots allt på ett av världens bästa universitet enligt nya rankningssiffror. Men vi blir också oroliga när vi ser i studentbarometern att den digitala undervisningen och avsaknaden av fysiska träffar påverkar ert välmående. Det tar både SLU:s ledning och medarbetare med ansvar inom utbildning, såväl som SLUSS på största allvar. Vi kommer att se över om det finns fler åtgärder som skulle kunna förbättra situationen, både på kort och lång sikt, även om pandemin sätter begränsningar.

Några studentkårer har öppnat upp sin verksamhet fast i mycket begränsad omfattning. Det är lite olika beroende på var du pluggar så kolla med din studentkår vad som gäller. Vi håller också campus öppet för att underlätta för dig som inte kan sitta hemma och studera, men följ restriktionerna och undvik att samlas i grupp. Om du känner dig ensam och behöver någon att prata med så kan studievägledningen eller studenthälsan vara bra samtalsstöd. De är vana att hjälpa studenter när det är kämpigt och har tystnadsplikt. På flera av våra studieorter finns också Universitetskyrkan som har aktiviteter man kan delta i.

I dagarna börjar flera regioner att vaccinera fas 4, den fas som de flesta studenter befinner sig i. På 1177 kan du se när och hur du bokar in dig för vaccination. Vi hoppas att vi efter sommaren är i ett läge då många av oss har fått vaccin och att smittspridningen har minskat. Som läget är nu har Sveriges universitet och högskolor restriktioner att arbeta hemifrån fram till 15 september och vi på SLU planerar därför fortsatt digital undervisning i början av höstterminen. Men om smittläget, och därmed restriktionerna, förändras till det bättre, öppnar också SLU upp mer för undervisning på campus. Håll dig uppdaterad på SLU:s coronasida.

Så vi hoppas att vi kan träffas i höst på campus men redan nu kan vi glädjas åt att vårvärmen är här, äntligen! Så ta tillvara på de ljusa och varma dagarna och kvällarna vi har framför oss, och träffa några av dina studentkompisar utomhus. Självklart på smittsäkert avstånd till varandra. Även om din situation är OK och studierna fungerar bra, kanske någon som du inte har träffat på länge blir glad om du ringer!

Med gott hopp om bättre tider,
Mia Knutson Wedel, rektor SLU
Marie Petersson, ordförande SLUSS