Covid-19: nya riktlinjer från 22 november 2021

Publicerad: 26 november 2021

Den 22 november 2021 utökas Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att testa sig för covid-19. Både vaccinerade och ovaccinerade bör nu testa sig vid symtom. Du ska återigen rapportera till SLU om du är smittad.

Följande rekommendationer kommer därmed att gälla:

• Var uppmärksam på nytillkomna symtom som halsont, snuva, feber, hosta eller sjukdomskänsla.
  • Stanna hemma om du får dessa eller andra symtom på luftvägsinfektion.
  • Testa dig för covid-19 om du får symtom. Det gäller både dig som är ovaccinerad och dig som är vaccinerad.

Du kan läsa mer om hur du testar dig för covid-10 på 1177 Vårdguiden och på studentwebbens sidor om coronaviruset.

På Folkhälsomyndighetens webb kan du läsa mer om vad som gäller från den 22 november 2021.

Rapportera in smitta

Om du har testat positivt för covid-19 ska du rapportera det till SLU genom att fylla i ett formulär. Genom att göra det ger du universitetet möjlighet att vidta åtgärder för att minska risken för smittspridning på campus. Kom ihåg att du även ska anmäla dig sjuk till din kursledare.