SLU fortfarande landets bästa unga universitet

Publicerad: 25 juni 2020

Med en 45:e plats på världslistan rankas SLU som Sveriges bästa ”unga universitet” i Times Higher Educations rankning. Listan omfattar 250 lärosäten i 55 länder, alla under 50 år gamla.

Times Higher Education, THE, är en av världens högst värderade universitetsrankingar. Universitet och högskolor utvärderas utifrån fem kriterier: utbildning, forskning, citeringar, internationalisering och extern finansiering.

I rankningen av världens universitet under 50 år finns tre från Sverige med. Förutom 43-åringen SLU också Örebro på plats 75 och Linköping på plats 81.

I topp ligger Hong Kong University of Science and Technology följt av Nanyang Technological University i Singapore och PSL Research University i Paris.