Inköp av e-tidskrifter, e-böcker och databas

Publicerad: 01 april 2019

Biblioteket har den senaste tiden köpt in nya e-resurser. Det rör sig om ett stort antal e-böcker och tidskrifter, men också en databas över bilder som fritt kan användas i forsknings- och utbildningssammanhang.

E-boksamlingen har utökats med ett stort antal e-böcker inom biomedicin och livsvetenskaper samt geo- och miljövetenskap från förlaget Springer Nature. Totalt finns nu ca 11 000 av förlagets e-böcker publicerade mellan 2005 och 2018 tillgängliga för SLU:s forskare och studenter.

Bibliotekets prenumerationer av e-tidskrifter har utökats med ett trettiotal tidskrifter från förlaget Annual Reviews. Förlaget publicerar forskningsöversikter inom en rad olika ämnen, och dessa tidskrifter har ofta efterfrågats av SLU:s forskare.

Dessutom har en ny databas, Artstor Digital Library, med mer än 2,5 miljoner bilder från ett stort antal kulturarvsinstitutioner världen över förvärvats. Bilderna är fria att användas i forsknings- och utbildningssyfte.