SLU i topp tre i universitetsrankning

Publicerad: 27 februari 2019

SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, rankas som ett av världens tre bästa universitet inom ämnesområdena jord- och skogsbruksvetenskap. Det är organisationen QS som nu släpper World University Ranking-listan för år 2019.

I kategorin Agriculture & Forestry toppas listan av Wageningen-universitetet i Nederländerna följt av Davis i Kalifornien, USA och därefter alltså SLU.

I fjolårets rankning låg SLU på fjärde plats, så universitetet har alltså klivit upp en placering.

I kategorin Veterinärmedicin ligger SLU på plats 22 på världsrankningen.

– Jag vill framför allt tacka alla duktiga medarbetare som ligger bakom denna framgång, säger en glad rektor Karin Holmgren. Det är tack vare kreativa och kunniga forskare och lärare stöttade av mycket kompetent teknisk och administrativ personal som gör att vi inte bara kan behålla en topplacering utan också röra oss uppåt på listan.

– En bra position i rankningarna gör det förhoppningsvis också lättare för SLU att rekrytera fler bra och ambitiösa studenter, säger Karin Holmgren.

Kontakt:
Rektor Karin Holmgren, SLU, tel 018-67 12 58, rektor@slu.se