SLU-studenter vann samhällsvetar-SM 2019

Publicerad: 18 november 2019

Den 12 november avgjordes samhällsvetar-SM 2019 i Stockholm efter ett två dagar långt mästerskap. Vinnare blev Ebba Almqvist och Linn Flodén, från masterprogrammet ”Hållbar stadsutveckling”, som ges vid SLU i Alnarp. Tävlingen arrangerades av Akademikerförbundet SSR.

– Det här synliggör att det även finns vassa samhällsvetenskapliga utbildningar vid det annars naturvetenskapligt tunga SLU. Ett stort grattis till Ebba och Linn, säger SLU:s prorektor Karin Holmgren.

I samhällsvetar-SM möts samhällsvetarstudenternas kompetens och arbetslivets utmaningar, i jakt på nya lösningar. Studenter från hela Sverige tävlade i lag om två personer och skulle testa sina kunskaper och färdigheter mot ett skarpt case som i år kom från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) – en medlems- och arbetsgivarorganisation vars uppgift är att stödja och utveckla kommuners och regioners verksamhet.

Case med fokus på regional utveckling

Årets case presenterades av Gustaf Rehnström från SKL:s avdelning för tillväxt och samhällsbyggnad. Uppdraget handlade om att presentera ett svar på frågan: Hur säkerställer vi likvärdiga förutsättningar för välfärd och utveckling i hela landet, oavsett om man bor i städer eller landsbygder?

Studenterna hade bara åtta timmar på sig att besvara denna stora fråga, men gjorde trots detta ett högklassigt arbete. Tre av lagen gick vidare till final och när den var avgjord hade SLU vunnit – före två lag från Linnéuniversitetet.

Juryn, som bestod av representanter från SKL, Företagarna, Tillväxtverket och Oxford Research, lämnade följande motivering:

"Samtliga finalister presenterade kreativa svar, men det vinnande laget utmärkte sig genom att presentera ett förslag som ligger nära till hands att genomföra. Förslaget handlade om att SKL skulle ta fram ett metodmaterial till skolan för att stärka ungdomars lokala anknytning i tidig ålder i syfte att motverka utflyttning från landsbygder."

Vinnarna, Ebba Almqvist och Linn Flodén, som läser masterprogrammet Hållbar stadsutveckling, ledning, organisering och förvaltning vid SLU, premierades för att "på kort tid ha lyckats ta fram en avgränsad, konkret och fullt genomförbar idé".

Juryn skriver vidare att studenternas idé, möjlighetsresan, "lyckas ta sig an den demografiska utmaningen genom ett innovativt och proaktivt angreppssätt, innefattande både unga och återvändare, där lokal anknytning och identifikation med platsen är bärande element".

– Det var bra med tidspress, för att vi var tvungna att smala ner och smala ner. Sen spottade vi ur oss idéer. Så kom vi fram till "möjlighetsresan", säger studenterna i en intervju i ett pressmeddelande från Akademikerförbundet SSR.

Pressmeddelandet från Akademikerförbundet SSR