Företagsbesök med Sustainergies Academy

Publicerad: 18 januari 2018

Sustainergies Academy är en casebaserad utbildning i hållbarhet för studenter från alla studieinriktningar.

Varje utbildningsprogram omfattar 3-5 besök hos spännande arbetsgivare från olika branscher inom såväl privat, offentlig och ideell sektor. På plats får du vässa din förmåga att lösa caseuppgifter i workshopformat och uppgifterna är alltid baserade på aktuella hållbarhetsfrågor.

Därför är din insats extra viktig! Programmet pågår en termin och är anpassat för att kunna kombineras med heltidsstudier.

Programmet ger en unik chans att jobba praktiskt med hållbarhetsfrågor, samt ett stort kontaktnät av andra hållbarhetsintresserade studenter och företag.

Våren 2018

Programmet genomförs i Stockholm, Skåne, Umeå och Linköping.

Sista ansökningsdag är 11 februari (4/2 för Sthlm).

Uppstart med Hållbarhetskonsulter

För att förbereda er som grupp inför företagsbesöken startas programmet igång med en utbildningsträff med erfarna hållbarhetskonsulter. Här kommer ni få några första verktyg att ta med och använda i programmet.

Arbeta med skarpa hållbarhetscase

Casen bygger på företagens aktuella frågor inom hållbarhet vilket ger en unik inblick i arbetet med innovation och implementering, samt en möjlighet att bidra med dina egna perspektiv och idéer.

Utöka och bredda ditt kontaktnät

Under programmet får du träffa både dagens och morgondagens hållbarhetsproffs. Det ger ett nätverk av såväl potentiella framtida arbetsgivare, livlinor med olika kompetenser – och såklart vänner!

Diplom och praktisk merit

Deltagande i programmet är en stark merit som visar att du har praktisk erfarenhet av att angripa och lösa hållbarhetsutmaningar. Som extra krydda får du efter programmet ett diplom som kompletterar ditt CV.

Såhär går det till

Sustainergies Academy är i praktiken en utbildning. Du kommer ingå en grupp med ca. 30 studenter som genomför programmet tillsammans under en termin. Programmet är uppdelat i tre olika typer av events:

Utbildningsträffar – Utbildningen inleds med en uppstart där du får lära dig mer om hur hållbarhetskonsulter jobbar. Här får du även med dig användbara verktyg, tips och metoder för hur du kan tackla case inom hållbarhet.

Företagsbesök – Dessa utgör huvuddelen av utbildningen, gruppen gör halvdagsbesök hos företag och lösa verkliga hållbarhetscase tillsammans med dem. Här får du också en chans att träffa representanter från företagen och lära dig mer om hur de jobbar.

Sociala event – Här har du chans att lära känna de andra deltagarna i gruppen bättre – bra gruppdynamik ger bra resultat och chansen är stor att många personer du lär känna här kommer att bli dina framtida kollegor.

Karin Nyberg Verksamhetsutvecklare, Sustainergies
karin@sustainergies.se