1 juli fyller SLU 40 år - firar i höst

Publicerad: 28 juni 2017

1977 bildades det som idag är SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. Då slogs tre högskolor samman och bildade ett gemensamt universitet. Ett 40-årsjubileum som kommer att firas i höst.

SLU är ett ungt universitet med gamla anor. Ett universitet som har vuxit och utvecklats till ett internationellt framstående universitet som forskar och utbildar om hur vi på ett hållbart sätt kan använda våra biologiska naturresurser.

– SLU har en mycket viktig roll i samhället. Vår samlade kunskap bidrar i hög grad till att skapa en hållbar värld. Genom att fira våra 40 första år vill vi uppmärksamma både det vi gjort och det vi har framför oss, säger Peter Högberg, rektor för SLU.

Jubileumsveckor i höst

40-årsfirandet startar i mitten av augusti och pågår fram till mitten av oktober. Under dessa veckor ordnas det evenemang för allmänheten på de största SLU-orterna, och det blir även medarbetardagar för alla anställda.

- Det känns roligt få dela med oss av vår spännande forskning och våra utbildningar, säger Peter Högberg. Men det är också viktigt att vi som är anställda får fira tillsammans. Jag ser mycket fram emot höstens jubileumsveckor.

Fakta:

Om SLU

SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, bildades 1977 efter en sammanslagning av Lantbrukshögskolan, Skogshögskolan och Veterinärhögskolan samt Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg och Veterinärinrättningen i Skara.

SLU:s huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men vi bedriver också omfattande verksamhet på drygt ett 30-tal orter i landet, med alla försöksparker och försöksstationer inräknade.