SLU-student tävlar i Student-VM i ridsport på Flyinge

Publicerad: 17 juni 2016

SLU-studenten Moa Berrek från Örsundsbro representerar Sverige på Student-VM på Flyinge, utanför Lund 29 juni-2 juli. Till vardags studerar Moa Berrek miljöekonomi på SLU i Uppsala. Moa är en rutinerad ryttare och med bland annat ett SM-silver i fälttävlan för lag.

Deltagarna på student-VM kommer från 19 olika länder, förutom grannlandet Norge så är även Thailand, Hong Kong och USA representerade. Man rider inte på sin egen häst utan hästarna lottas och sen följer fem minuters inridning.

- Vi kan se fram emot ett högklassigt arrangemang med mängder av duktiga studentryttare. Student-VM ett bra sätt för att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden, säger Johanna Olsson, generalsekreterare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Fakta:

Moa Berrek, 27 år, kommer från Stockholm men flyttade till Örsundsbro när hon var 20 år för att kunna fokusera mer på ridsport. Hon kombinerar sin satsning i fälttävlan med studier på SLU.

I våras tog hon sin kandidatexamen i miljöekonomi och kommer i höst att plugga national- och miljöekonomi med målet att få ut en mastersexamen.

Lycka till Moa!

Anders Manell, presschef Student-VM, 070-314 57 29