Studentwebben får nytt utseende och funktionalitet

Publicerad: 26 maj 2016

Den 1 juni förändras SLU:s webbar både till utseende och funktionalitet. Förändringen innebär en mängd förbättringar, bland annat responsiv design för att det lättare ska gå att surfa från en mobil eller surfplatta. På studentwebben har vi gjort det lättare att nå studierelaterad information och andra välbesökta sidor direkt från startsidan.

SLU har 560 000 besök per månad på webben. Av de kommer 135 000 via läsplattor eller mobiltelefoner. Den responsiva designen innebär att utseendet på innehållet förändras och anpassar sig beroende på vilken skärmstorlek besökaren använder.

Vi har även gjort programsidorna och alla kurssidor responsiva så att du som student lätt ska kunna ta del av studierelaterad information från din mobil och surfplatta.

Helt ny struktur

Du kommer att mötas av en ny struktur. På den nya webben underlättas navigeringen med megamenyer. I den horisontella menyraden finns ett antal rubriker, eller ingångar. Med ett klick öppnar man en megameny och får genast en översikt över innehållet. Du kan på så sätt enklare komma till rätt sida utan att behöva gå via en eller flera mellansidor.

De nya webbsidorna är mer överblickbara och strukturerade med tydliga rubriker och mer lättläst typsnitt.

Nytt på studentwebben

På studentwebben kommer du se att vi lagt genvägar till välbesökta sidor och system längst upp på sidan i ett eget block. Här kan du:

• Nå du din studentmejl.
  • Få tillgång till Ladokuppgifter i Mina Studier.
  • Logga in i Fronter.
  • Söka efter kurssidor.
  • Ladda på ditt PayEx-konto
  • Boka grupprum

Om du loggar in på studentwebben kommer du även att se vilket program du är antagen till och vilka kurser som du är registrerad på. Genom att klicka på de kurser du är registrerad på kommer du enkelt till kurssidan.