Kreativiteten tog curlingspelaren Sofie Bergman till SLU:s landskapsarkitektprogram i Uppsala

Senast ändrad: 03 juli 2023
Sofie_Bergman

– Jag ville ha en kombination av kreativitet, växter och roliga ämnen. Därför valde jag min utbildning vid SLU. Att SLU dessutom är ett EVL-universitet skadar ju inte, säger Sofie med ett glatt leende.

Sofie Bergman, 23 år från Östersund, började med curling när hon var 9 år. Sofie kom senare med i ett lag där några äldre spelare tävlade och på den vägen fortsatte elitidrotten inom curling. Idag är hon vice skip, vice kapten och ”trea” i laget.

Hur har det gått att kombinera studier och elitidrott?

– Det går bra men det krävs planering, god framförhållning och självdisciplin. Speciellt om det är i anslutning till tävlingar. Fördelen med att vara EVL-student är att lärarna är medvetna om att jag är borta ibland. EVL ger en annan förståelse för studierna.

Inför Universiaden* i Lake Placid, USA, tog Sofie hjälp av dubbla karriärvägledaren (DK) som finns på SLU.

– Det var ett fint stöd att bolla med vägledaren kring studieupplägg och tankar, speciellt när jag var stressad med skolan. Sofie vill fortsätta att spela på en hög nivå i kombination med utbildningen. Hon hoppas göra bra ifrån sig på världstouren och har sedan tidigare två pallplatser.

Kombinationen studier, fritid och elitidrott, hur fungerar det?

– Kroppen får vila i skolan och tvärtom med curling. Då kan jag fokusera på olika saker. Jag har ändå lyckats leva ett studentliv – if there’s a will, there’s a way. Vill man så kan man, säger Sofie och skrattar. Sofie menar att det beror på vilken nivå man lägger sig och hur man prioriterar elitidrott, studier och fritid.

Vad skulle du vilja säga till andra elitidrottsstudenter som funderar på studier?

– Prova! Det krävs tålamod men var inte rädd för att testa. Det kommer omtentor. Med god framförhållning och planering så tar du dig igenom studierna. Och våga ta hjälp av vägledning och lärare. Jag har bara haft positiva erfarenheter när jag har pratat med mina lärare på SLU om min situation.

Vad tänker du om framtiden?

– Mitt drömjobb är att få jobba kreativt och fortsätta att spela curling på en hög nivå. Landskapsarkitektprogrammet ger många möjligheter.

* Universiaden eller Världsstudentspelen är ett internationellt sportevenemang, där deltagarna är universitetsstudenter. Precis som olympiska spelen, anordnas sommar- och vinterspel och hålls vartannat år.

Fakta:

SLU är ett elitidrottsvänligt lärosäte (EVL). En EVL-student är en potentiell eller aktuell landslagsidrottare som bedriver elitidrott i sådan omfattning att anpassade studier är nödvändiga. För att bli en EVL-student måste du ha ett intyg från ditt specialidrottsförbund för att räknas som elitidrottare.

Det innebär att du som student kan få stöd för att kombinera studier och elitidrott, så kallade dubbla karriärer (DK). Stödet består av karriärvägledning, karriärutveckling och viss studieanpassning.