Sofia Orvestedt: MFS-stipendiat i Malawi

Senast ändrad: 23 november 2022
Sofie och en man undersöker jorden i ett majsfält

Jag studerar mastersprogrammet Soil and water management på Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala. Jag och en studiekamrat fick vi ett varsitt MFS-stipendium för att åka till Malawi i två månader och samla in data till våra masteruppsatser.

Min uppsats handlade om att utvärdera Zombas sophantering och hur den påverkade människors hälsa när de odlade majs i närheten eller på soptipp/vattenreningsverk. Vi undersökte då halten tungmetaller i jord, vatten och grödor där jag vidare jämförde med rekommenderat dagligt intag.

Efter en lång flygresa med Ethiopian airlines anlände vi den 2:a februari till Malawi. Vi släpade med oss en del utrustning från Sverige och dessa mystiska lådor ville tullen i Malawi kika i. Han tittade dock knappt i lådan utan ville nog bara prata och var inte sen med att berätta att vår skönhet hade förgyllt hans dag. Vi hade hört att alla i Malawi var trevliga och knappt hann vi komma genom tullen innan vi fick det bekräftat. Vi fick hämtning på flygplatsen och åkte vidare till Zomba där vi skulle bo. Bara bilresan dit var fantastisk, Malawi är så otroligt grönt och vackert under regnperioden. Vi bodde i ett av universitetens gästhus, cirka 10 min från universitetet med varsitt sovrum, delat kök och vardagsrum. Huset var över förväntan med västerländs toalett och varmvatten i alla kranar. Duscha och tvätta kläder gjorde man i baljor i badkartet. I trädgården hade vi både avokadoträd, limebuske och papayaträd. Dricksvatten köpte vi på stora dunkar men kranvattnet funkade bra att laga mat på. Världens trevligaste rumskompis hade vi också. Han och hans flickvän tog med oss på en massa middagar och andra upplevelser. Vi fick även hjälp med att fixa simkort, taxichaufförer och lära oss vad saker borde kosta. Han försökte lära oss chichewa men det slutade nog med att han lärde sig mer svenska istället. Vi bodde med en hel del ödlor också och små apor i trädgården. En dag sprang en babian ut från träden och rakt emot oss men då backade vi in för säkerhetens skull. Till huset ingick det vakter också som roterade och höll uppsikt vilket gjorde det lättare att känna sig trygg.

”Frukt och grönsaker kunde handlas på marknaden längs vägen hem…”

På universitetet hade vi ett eget kontor och i princip ett eget labb att jobba i. Vi blev väl bemötta och många kom förbi vårt kontor för att säga hej. Lunchen åts i lärarnas matsal och bestod av grillad kyckling eller olika grytor. Detta för endast 18 kr och vi älskade lunchen. Frukt och grönsaker kunde handlas på marknaden eller längs vägen hem för väldigt få kronor och allting var fantastiskt gott. Provatagningarna och labbarbetet gick kanske inte så smidigt som det hade gjort i Sverige men det hade vi räknat med. Många begränsningar fick läggas på allt eftersom, oftast på grund av trasig utrustning, men en del resultat fick vi i alla fall. Alla som jobbade på universitetet var väldigt hjälpsamma och intresserade.

Som vit fick man ibland mer uppmärksamet än vad man ville ha. Oftast var det barn som skrek ”muzungu” alltså ”viting” och pekade eller vinkade glatt. Ibland kom folk fram och bad om pengar,

speciellt utanför affärer, och kunde vara ganska påtryckande. På universitetet hände det också att studenter och till och med lärare pratade högt om oss när vi gick förbi. En del människor kom också hem till oss för att sälja saker eller be om jobb. Tyvärr hade vi inte så stort behov av jobb men ibland lyckades vi hitta på något. Regnade gjorde det nog varje dag och det är inga skurar som i Sverige utan mer som att stå i ett vattenfall. Detta var dock inget vi brukade klaga över utan njöt över att få frysa en stund istället. Regn innebar dock nästan alltid strömavbrott, både på universitetet och hemma. Därav var pannlampor nog det bästa vi tagit med oss från Sverige. När det blir mörkt i Malawi så blir det mörkt. Matlagning och användande av datorer blev därav ibland begränsat hemma. På universitetet fanns det en generator men hemma blev det ibland kex med jordnötssmör till middag.

”En natt åkte vi ut till paradisön Mumbo Island som var helt underbart”

Vistelsen i Malawi var fantastisk. Jag kan starkt rekommendera Malawi om man vill uppleva ett grönt och vackert land i Afrika med en vänlig befolkning. I Zomba måste Zombaplatån besökas ett par gånger och det finns trevliga guider som kan visa en runt. Helst ska man fråga inne på hotellet så fixar de en. Maten på hotellet Ku Chawe där uppe var fantastisk och Casa Rosso är också ett ganska bra matställe i början av platån med en jättefin utsikt. Efter två månaders hårt jobb tog vi lite mer än en veckas semester och reste runt i landet. Vi var bland annat till Mulanje och vandrade upp en bit och åkte båt över Shire River i Liwonde och kollade på flodhästar. Sedan besöktes den fantastiska Malawisjön vid Cape Maclear där vi bodde på Cape Mac Lodge. En natt åkte vi ut till paradisön Mumbo Island som var helt underbart. I Majete Wildlife Reserve bodde vi på Mkulumadazi och åkte på både natt- och morgonsafari. Sista natten spenderades på Casa Mia i Blantyre innan äventyret var slut.

Ps. Håll koll på vad det står på visumet och exakt vad det innebär. Vi hade kollat upp allt innan och både vår svenska och malawiska handledare sa samma men när vi skulle åka hem fick vi veta att vi hade varit i Malawi illegalt i över en månad. Dock var boten bara på 100 kr.

Fakta:

Namn: Sofie Orvestedt