Jennifer Hallqvist: MFS-stipendiat Sri lanka

Senast ändrad: 23 november 2022
Jennifer tillsammans med två vänner på en grusväg med en bergstopp i bakgrunden

Våren 2019, då det vankades kandidatarbete för mig och mina klasskamrater vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala. Spännande men också skrämmande. Det var nu dags för mig och min vän Cecilia att flyga till Sri Lanka för att utföra varsitt självständigt arbete, något vi vid denna tidpunkt hade planerat för i ett års tid.

Idén om att utföra en Minor Field Study i just Sri Lanka dök upp då vi Livsmedelsagronomer gavs en föreläsning av Dr. Janak K. Vidanarachchi våren 2018. Jag och Cecilia kontaktade Janak, som i vanliga fall är stationerad professor vid University of Peradeniya (UoP) i sitt hemland Sri Lanka. Vi diskuterade då möjligheterna för oss att åka till Peradeniya och började fundera på lämpliga projekt. Janak introducerade oss till curd, vilken är en traditionell mejeriprodukt i Sri Lanka, gjord på buffelmjölk. Jag var länge osäker på vad min MFS skulle handla om då det var svårt att planera ett projekt i ett land där jag aldrig förut varit. Jag kände mig sugen på att skriva om buffelmjölk och curd, och antog att det praktiska utförandet av projektet skulle klarna väl på plats i landet. Vilket det också gjorde.

Jag och Cecilia blev varmt omhändertagna och välkomnade av två studenter när vi landade i huvudstaden Colombo. Från Colombo åkte vi alla fyra mot Peradeniya, en förort till staden Kandy, i en bil anordnad av UoP. I detta bergiga landskap i mittersta delarna av Sri Lanka skulle vi bo. I ett vitt hus omringat av palmer. Husets vackra fasad och inbjudande omgivning visade sig dölja diverse hemskheter. Vilka dök upp vart eftersom. Maskar i duschen, tefatstora spindlar bakom handfatsspegeln, fladdermöss uppe vid takbjälkarna och till sist även råttor på köksgolvet! Det var svårt att sova. Och när hela Sri Lanka också firade nyår under denna tid blev sömnen än mer lidande på grund av de ständiga fyrverkerierna.

Viraji, vår hyresvärd och numera goda vän, var ena av de människor vi kom allra närmast under vår tid i landet. Hon bjöd hem oss till sin familj där vi blev bjudna på sött té och stark mat. Vi fick lära oss hur de tillbad Buddha och hur de firade olika högtider under året. Viraji tog även med oss på små utflykter i närområdet, till tempel, gallerior och restauranger. Vi fick också då och då skjuts av Viraji till universitetet, till vi vågade beställa tuktuk själva.

Jag har fått vänner på andra sidan jorden.

Vid fakulteten för Animal Science vid UoP fick vi hjälp och resurser för att utföra våra projekt. Studenter, professorer och lärare. Alla verkade mycket glada att ha oss där. Några av studenterna följde med oss på tågutflykter till vackra platser och vi blev goda vänner. För mitt projekt fick jag möjlighet att besöka universitetets försöksgård. Här samlade jag in mjölkprover från Bufflar samt två andra europeiska mjölk-ko raser. Mjölksammansättningen i proverna analyserades i en lactoscanner för att sedan jämföras. Buffel mjölken skulle bevisas ha framförallt en högre fetthalt. Del två i mitt projekt var att producera curd av buffelmjölk samt komjölk och därefter analysera och jämföra de två produkternas för- och nackdelar. Vid UoP utfördes därmed ett sensoriktest med en testpanel på ca 30 personer, bestående av studenter, professorer och lärare. Här skulle produkternas smak, textur, doft och färg bedömas.

Sammanfattningsvis kan jag, så här i efterhand, tycka att det hade varit både lättare och mer givande att utföra min MFS i samarbete med ett redan pågående projekt. Då hade jag sluppit stress och oro kring projektets uppbyggnad och utförande. Nu, när jag själv styrde över både upplägg och avgränsningar, blev projektet och dess resultat inte så bra som de kunnat bli. Jag saknade till exempel resultat av statistisk typ och många referenser var bristande.

Hur som helst, min MFS-resa till Sri Lanka var givande på många olika sätt. Dels har jag fått kunskaper kring lantbruk och matproduktion i ett utvecklingsland samt fått en bild av hur det kan vara att studera på ett universitet i denna del av världen, vilket skiljer sig från utbildningar i Sverige. Jag har också lärt mig att leva i en annan kultur, i ett annat klimat och med människor med annan religion. Jag har också fått vara med om ett otroligt äventyr! Många människor har lämnat ett starkt intryck på mig och jag har fått vänner på andra sidan jorden. En resa som jag kommer minnas hela livet. Och bufflar, nu vet jag en hel del om bufflar.

Fakta:

Land: Sri Lanka