Elin Johnson: MFS-stipendiat i Sydafrika

Senast ändrad: 19 september 2023
Bild på Elin Johnson, mfs-stipendiat.

Vårterminen 2020 åkte jag till Sydafrika för att samla in data till min masteruppsats i landsbygdsutveckling. Syftet med studien var att undersöka olika strategier inom lokal livsmedelsförsörjning, med särskilt fokus på skillnader mellan fältodling och trädgårdsodling. Under två månader gjorde jag därför fältarbete i ett mindre samhälle på landsbygden i provinsen Eastern Cape.

Varför ville du göra en MFS?

Under min studietid på SLU hade jag vid ett flertal tillfällen hört talas om möjligheten att göra MFS. Även fast det kändes som en spännande möjlighet var jag länge inställd på att göra min masteruppsats i Sverige. När jag började mitt femte och sista år på utbildningen kom jag dock i kontakt med en väldigt bra handledare med ett intressant forskningsprojekt i Sydafrika. Jag bestämde mig därför för att göra min uppsats inom ramen för projektet och att ansöka om ett MFS-stipendium, något jag är otroligt glad över att jag gjorde. Förutom att MFS är en grym chans att fördjupa sig inom ett specifikt ämne så ger det även massor av lärdomar och upplevelser bortom plugg och deadlines.

Förberedelser och planering

Jag började mina förberedelser en termin innan jag åkte. För att kunna färdigställa själva MFS-ansökan behövde jag dels läsa in mig på ämnet, dels förbereda praktiska saker som att fixa kontaktperson. Jag hade stor hjälp av min handledares kontaktnät i området som gjorde att det gick rätt smidigt att hitta både kontaktperson, boende och tolk till fältarbetet. Jag hade tidigare även bott i Sydafrika och fick därför även praktisk hjälp av vänner när jag väl anlände. Det är en del papper som ska fixas innan allt fallit på plats och du faktiskt är redo att åka, men i slutändan är det definitivt värt det.

Berätta om ditt fältarbete?

Bakgrunden till mitt uppsatsämne är en långgående trend av ’de-agrarinisation’ på den sydafrikanska landsbygden. Det syftar bland annat på att allt fler hushåll slutar odla i de fältområden som skapades under apartheidtidens Sydafrika. Samtidigt är det, generellt sett, allt fler hushåll som väljer att prioritera en mindre trädgårdsodling i nära anslutning till hemmet. I min uppsats undersökte jag några av orsakerna bakom dessa två olika trender och vilken betydelse det har för den lokala livsmedelsförsörjningen. Jag fokuserade mitt fältarbete till ett mindre samhälle där jag med hjälp av en tolk intervjuade småbrukare. Största delen av tiden bodde vi tillsammans hos en familj i byn, något som i sig själv var till stor hjälp för att lära känna platsen och kulturen. Även om jag kunde fullfölja mitt fältarbete hyfsat enligt plan så var det samtidigt mycket som jag behövde ändra och tänka om kring. Det blev en extra dimension med corona som drog igång mot slutet av mitt fältarbete, men tack och lov hann jag säga hej då till alla och knipa en biljett hem precis innan gränserna stängdes.

Vad har din bästa upplevelse varit under din fältstudie?

Det låter ju såklart som en klyscha, men det bästa med fältstudien var alla de människor jag fick chansen att träffa. Fördelen med att resa själv är att du lär känna platsen och människorna på ett helt annat sätt än om du hade rest med en kompis. Det är även en grymt bra egoboost när du till slut inser att du har rott i hamn ett rätt mastigt projekt på egen hand, från att börja skriva första raden på din MFS-ansökan till att vara hemma i Sverige igen och till slut lyckas skriva ihop en färdig uppsats.

Vilka var de största utmaningarna under ditt MFS?

Även om jag tyckte att det var en stor fördel att resa själv kan det också bli extra utmanade att göra fältarbetet ensam. Trots att jag hade en jättebra handledare och grymma vänner som stöttade på distans, och inte minst en tolk som var min bästa vän i fält, så hängde det i slutet av dagen på mig själv. I början av fältarbetet kände jag mig helt överväldigad av alla beslut som skulle tas och alla perspektiv som skulle beaktas, vilket var minst sagt energikrävande. Att ta en paus från fältarbetet i någon dag eller två kan därför vara guld värt. En annan utmaning var den enorma mängd data två månader i fält faktiskt kan ge. Att bearbeta data tar mer tid än vad man tror och det var klurigt att hinna skriva så mycket på uppsatsen i fält som jag först hade tänkt. Men att skriva något litet varje dag är bättre än inget alls, och de där lösa anteckningar i bussen kan i slutändan visa sig vara uppsatsens viktigaste slutsats.

Tips till framtida MFS studenter

”Det spelar ingen roll hur mycket du planerar och förbereder dig, ingenting blir ändå som du tänkt dig”. Det är något som jag fick höra x antal gånger från lärare och tidigare MFS-studenter och japp, de hade såklart helt rätt. Ingenting blir som du tänkt dig och du kan behöva ändra såväl forskningsfrågor som resedatum. Flexibilitet och en stor dos av det löser sig-mentalitet är därför bra att ta med sig i resväskan.

Fakta:

Namn: Elin Johnson
MFS i: Land Sydafrika
Område/Program: Agronom-landsbygdsutveckling
Period för din resa: 2020-01-22 – 2020-03-25/Vårterminen 2020

SLU Mobilitet

Mobilitetsgruppen informerar om utlandsstudier, gör urvalet av studenter, nominerar, gör utbetalningar av stipendier m.m.
mobility@slu.se