Stadens utmaningar
I föreläsningar med forskare och yrkesverksamma inom uthållig stadsutveckling sätts stadens situation och förändringskraft i fokus och studenten ges en inblick i aktuella frågor. Seminarier ger studenten inblickar i samhällets aktuella utmaningar, tränar studenten i presentationsteknik och att kondensera information.
I kursen ingår ett antal mer omfattande projekt med fördjupning i något tema där studenterna ska visa på tillämpningar av förvärvade kunskaper. Projekten redovisas med obligatoriska inlämningar. Seminarier kan antingen vara obligatoriska eller ge delpoäng vid den slutliga examinationen.
Kursen består av: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, obligatoriska studiebesök och individuella uppgifter.
Information från kursledaren
2024-08-27
Lokalen för kursintroduktion har blivit ändrad till AULAN, måndag 2 september kl 13.15!
/Matilda
2024-07-05
Välkommen till kursen Stadens utmaningar!
Kursen startar igång med flera obligatoriska moment första veckan som ligger till grund för ett kunskapstest som sker den 18/9. På denna sida hittar du preliminärt schema för kursen samt litteraturlista. I schemat framgår vilka moment som är obligatoriska. Kursens litteratur kommer att finnas tillgänglig i pdf-format, eller genom länkar, på kursens Canvassida. Detta gäller inte för kursboken: Wheeler, S. M., & Beatley, T. (Red.). (2014). Sustainable Urban Development Reader. London: Routledge. Det gäller inte heller för: Nyström, J. & Tonell, L. (2012). Planeringens grunder. Lund: Studentlitteratur. All annan kursinformation och nödvändigt material kommer att finnas till hands på kursens Canvassida.
REGISTRERING PÅ KURSEN SKER I SAMBAND MED KURSINTRODUKTIONEN
Kontakta mig gärna i god tid om du har frågor om kursen eller om du har beviljats särskilt studiestöd.
Vi ses vid kursintroduktionen i lokalen Grodden, måndag 2 september kl 13.15!
Information om hur en hittar till och på Campus Alnarp https://www.slu.se/om-slu/orter/alnarp/ .
TREVLIG SOMMAR!
Matilda Alfengård, kursledare
matilda.alfengard@slu.se
Kurslitteratur för Kurs LK0436 Stadens utmaningar, avancerad nivå, 15.0 högskolepoäng,
Beslutad: 2024-07-05
Giltig fr.o.m.: 2024-07-05
Litteraturlista
Litteratur till kunskapstest, onsdag 18 september
• Jansson, M., Vogel, N. Fors, H., & Randrup, T.B. (2019). The Governance of Landscape Management: New Approaches to Urban Space Development. Landscape Research. 44(8): 952-965. Tillgänglig: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2018.1536199
• Nyström, J. & Tonell, L. (2012). Planeringens grunder. Lund: Studentlitteratur
• Randrup, T.B., Svännel, J., Sunding, A., Jansson, M. & Sang, Å.O. (2021). Urban open space management in the Nordic countries. Identification of current challenges based on managers´perceptions. Cities. Tillgänglig: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264275121001232
Litteratur till litteraturseminarium
• Campbell, S. D., & Zellner, M. (2020). Wicked Problems, Foolish Decisions: Promoting Sustainability Through Urban Governance in a Complex World Vanderbild Law Review 73(6), 1643–1685.
• Carson, D. A., Carson, D. B., & Argent, N. (2022). Cities, hinterlands and disconnected urban-rural development: Perspectives from sparsely populated areas. Journal of Rural Studies, 93, 104–111. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.05.012
• Den hala tvålen – verktyg och metoder för social hållbarhet i fysisk planering. [Elektronisk resurs]. (2021). Regeringskansliet (kapitel 3,4,7 & 8)
• European Environment Agency. (2016). Urban sprawl in Europe: Joint EEA-FOEN report. [EEA report 11/2016 ]. Kap 1: The increasing concern about urban sprawl in Europe, s. 16-36. https://www.eea.europa.eu/publications/urban-sprawl-in-europe
• Germundsson, T., & Wingren, C. (2017). Kampen om kusten - en ekologisk, ekonomisk och politisk utmaning. I E. Jönsson, & E. Andersson (Eds.) Politisk ekologi. Om makt och miljöer. Studentlitteratur AB. Kap 9. 257-289
• Gora, M., & Bandolin, G. (2015). Vad kostar ett träd? Makadam förlag.
• IPCC (2023). CLIMATE CHANGE 2023 Synthesis Report Summary for Policymakers
• Johansson, S. (Regissör). (2021)Guld och gröna skogar?. [Film]. SLU Future Forests
• Kaijser, A., & Kronsell, A. (2014). Climate change through the lens of intersectionality Environmental politics, 23(3), 417-433.
• Larsson, A. (2016: 3). Förtätning av stadskärnor – problem eller möjlighet? Byggnadskultur 3.16.
• Latham, A. & Layton, J. (2019). Social infrastructure and the public life of cities: Studying urban sociality and public spaces. Geography Compass. 13:e12444. https://doi.org/10.1111/gec3.12444
• Lepczyk, C. A., Aronson, M. F. J., Evans, K. L., Goddard, M. A., Lerman, S. B., & Macivor, S. (2017) Biodiversity in the City: Fundamental Questions for Understanding the Ecology of Urban Green Spaces for Biodiversity Conservation. BioScience 67(9), 799-807. https://doi.org/10.1093/biosci/bix079
• Listerborn, C. (2020) Bostadsotrygghet – det villkorade boendet I Rönnblom, M., Linander, I. & Sandberg, L. (Red.), (O)tryggt?: texter om makt, plats och motstånd.(s.1-19) [Stockholm]: Premiss.
• Relationer mellan stad och land i det regionala stadslandskapet. [Elektronisk resurs]. (2018). Chalmers tekniska högskola AB.
• Singh, G. G., Cisneros-Montemayor, A. M., Cottrell, R. S., & Eddy, T. D. (2021). Governing the Land-Sea Interface to Achieve Sustainable Coastal Development. Frontiers in Marine Science, 8. https://doi.org/10.3389/fmars.2021.709947
• Soja, E. W. (2010). Seeking spatial justice. Minneapolis: University of Minnesota Press. Kap 3: Building a spatial theory of justice
• Sowinska-Swierkosz, B. & García, J. (2022). What are Nature-based solutions (NBS)? Setting core ideas for concept clarification. Nature-Based Solutions. Volume 2. ISSN 2772-4115. Tillgänglig: https://doi.org/10.1016/j.nbsj.2022.100009
• Valentine G. (2008). Living with differences: reflections on geographies of encounter. Progress in Human Geography 32(3): 323-337
• Wheeler, S. M., & Beatley, T. (Red.). (2014). Sustainable Urban Development Reader. London: Routledge.
• Åkerman, A. (2020). En annan landsbygd: Om gestaltad livsmiljö på landsbygden. Rian Designmuseum ( sidorna 8-17, 18-31, 112-121 och 145-150)
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-01-29
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0436 Stadens utmaningar, 15,0 Hp
Urban challengesÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Kunskapstest | 1,5 | 0101 |
Seminarium | 4,5 | 0200 |
Tema 1 | 3,0 | 0300 |
Tema 2 | 3,0 | 0400 |
Tema 3 | 3,0 | 0500 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp fördjupning inom något av följande huvudområden:\- arkitektur
\- byggd miljö
\- fastighetsvetenskap
\- fysisk planering
\- företagsekonomi
\- geografi
\- kultur- och samhällsgeografi
\- landskapsarkitektur
\- landskapsvetenskap
\- ledarskap och organisation
\- miljövetenskap
\- nationalekonomi
\- samhällsbyggnad och byggnadsteknik
\- samhällsplanering
\- statsvetenskap
\- teknik
Ett godkänt examensarbete eller självständigt arbete på minst 15 hp i något av listade huvudområden.
Kunskaper i svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska nå en ökad förståelse för stadens aktuella utmaningar och för hur det är möjligt att skapa ett hållbart samhälle med fokus på samverkan av ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella faktorer. Kursen ger en bred introduktion till området hållbar stadsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka upp, sammanställa och presentera information om stadens utmaningar och möjligheter, muntligt och skriftligt utifrån olika aspekter (ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella) som är relevanta för en hållbar stadsutveckling
- formulera relevanta frågeställningar avgränsade inom hållbar stadsutveckling och dra slutsatser från dessa med hjälp av relevanta begrepp och teorier
- förstå och förklara komplexiteten aktuella hållbarhetsutmaningar städer står inför
- problematisera och analysera olika användargruppers behov och intressen i stadsmiljöer och sätta dessa i relation till den fysiska miljön (exempelvis byggd miljö, klimat, ekologiska förutsättningar, geografisk placering, demografi)
- förstå och förklara stadens, omlandets och landsbygdens förutsättningar och relationer sinsemellan.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till städers utmaningar och kopplar dessa till nationella och globala mål. För att kunna planera för hållbara städer behövs kunskap om vilka konkreta möjligheter som finns och detta kommer behandlas under kursen. Kursen är en mötesplats för människor med olika utbildnings- och yrkesbakgrund som med sina olika kompetenser bidrar till förståelsen för staden.
I föreläsningar med forskare och yrkesverksamma inom hållbar stadsutveckling sätts stadens situation och förändringskraft i fokus och studenten ges en inblick i aktuella frågor. Seminarier ger studenten inblickar i samhällets aktuella utmaningar, tränar studenten i presentationsteknik och att kondensera information.
I kursen ingår ett antal mer omfattande projekt med fördjupning i specifika tema där studenterna ska visa på tillämpningar av förvärvade kunskaper.
Genomförande:
De generella kompetenser som tränas i kursen är kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, tidsplanering samt självständighet.
Projekten redovisas med obligatoriska inlämningar. Seminarier kan antingen vara obligatoriska eller ge delpoäng vid den slutliga examinationen.
Kursen består av: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och individuella uppgifter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Vid examinationen bedöms främst skriftlig redovisning av individuella uppgifter. För godkänd kurs krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och på eftermiddagar. Undervisning sker i Alnarp. Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Litteraturlista
Litteratur till kunskapstest, onsdag 18 september
• Jansson, M., Vogel, N. Fors, H., & Randrup, T.B. (2019). The Governance of Landscape Management: New Approaches to Urban Space Development. Landscape Research. 44(8): 952-965. Tillgänglig: [https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2018.1536199](
• Nyström, J. & Tonell, L. (2012). Planeringens grunder. Lund: Studentlitteratur
• Randrup, T.B., Svännel, J., Sunding, A., Jansson, M. & Sang, Å.O. (2021). Urban open space management in the Nordic countries. Identification of current challenges based on managers´perceptions. Cities. Tillgänglig: [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264275121001232](
Litteratur till litteraturseminarium
• Campbell, S. D., & Zellner, M. (2020). Wicked Problems, Foolish Decisions: Promoting Sustainability Through Urban Governance in a Complex World Vanderbild Law Review 73(6), 1643–1685.
• Carson, D. A., Carson, D. B., & Argent, N. (2022). Cities, hinterlands and disconnected urban-rural development: Perspectives from sparsely populated areas. Journal of Rural Studies, 93, 104–111. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.05.012
• Den hala tvålen – verktyg och metoder för social hållbarhet i fysisk planering. [Elektronisk resurs]. (2021). Regeringskansliet (kapitel 3,4,7 & 8)
• European Environment Agency. (2016). Urban sprawl in Europe: Joint EEA-FOEN report. [EEA report 11/2016 ]. Kap 1: The increasing concern about urban sprawl in Europe, s. 16-36. https://www.eea.europa.eu/publications/urban-sprawl-in-europe
• Germundsson, T., & Wingren, C. (2017). Kampen om kusten - en ekologisk, ekonomisk och politisk utmaning. I E. Jönsson, & E. Andersson (Eds.) Politisk ekologi. Om makt och miljöer. Studentlitteratur AB. Kap 9. 257-289
• Gora, M., & Bandolin, G. (2015). Vad kostar ett träd? Makadam förlag.
• IPCC (2023). CLIMATE CHANGE 2023 Synthesis Report Summary for Policymakers
• Johansson, S. (Regissör). (2021)Guld och gröna skogar?. [Film]. SLU Future Forests
• Kaijser, A., & Kronsell, A. (2014). Climate change through the lens of intersectionality Environmental politics, 23(3), 417-433.
• Larsson, A. (2016: 3). Förtätning av stadskärnor – problem eller möjlighet? Byggnadskultur 3.16.
• Latham, A. & Layton, J. (2019). Social infrastructure and the public life of cities: Studying urban sociality and public spaces. Geography Compass. 13:e12444. https://doi.org/10.1111/gec3.12444
• Lepczyk, C. A., Aronson, M. F. J., Evans, K. L., Goddard, M. A., Lerman, S. B., & Macivor, S. (2017) Biodiversity in the City: Fundamental Questions for Understanding the Ecology of Urban Green Spaces for Biodiversity Conservation. BioScience 67(9), 799-807. https://doi.org/10.1093/biosci/bix079
• Listerborn, C. (2020) Bostadsotrygghet – det villkorade boendet I Rönnblom, M., Linander, I. & Sandberg, L. (Red.), (O)tryggt?: texter om makt, plats och motstånd.(s.1-19) [Stockholm]: Premiss.
• Relationer mellan stad och land i det regionala stadslandskapet. [Elektronisk resurs]. (2018). Chalmers tekniska högskola AB.
• Singh, G. G., Cisneros-Montemayor, A. M., Cottrell, R. S., & Eddy, T. D. (2021). Governing the Land-Sea Interface to Achieve Sustainable Coastal Development. Frontiers in Marine Science, 8. https://doi.org/10.3389/fmars.2021.709947
• Soja, E. W. (2010). Seeking spatial justice. Minneapolis: University of Minnesota Press. Kap 3: Building a spatial theory of justice
• Sowińska-Świerkosz, B. & García, J. (2022). What are Nature-based solutions (NBS)? Setting core ideas for concept clarification. Nature-Based Solutions. Volume 2. ISSN 2772-4115. Tillgänglig: https://doi.org/10.1016/j.nbsj.2022.100009
• Valentine G. (2008). Living with differences: reflections on geographies of encounter. Progress in Human Geography 32(3): 323-337
• Wheeler, S. M., & Beatley, T. (Red.). (2014). Sustainable Urban Development Reader. London: Routledge.
• Åkerman, A. (2020). En annan landsbygd: Om gestaltad livsmiljö på landsbygden. Rian Designmuseum ( sidorna 8-17, 18-31, 112-121 och 145-150)