Rum, plats, mobilitet
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0411-10009 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0411
Läsåret 2023/2024
Rum, plats, mobilitet (LK0411-10120)
2023-08-28 - 2023-10-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0411 Rum, plats, mobilitet, 15,0 Hp
Space, Place and MobilityÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap
• samhällsbyggnadsteknik
och en godkänd portfolio enligt särskilda instruktioner. Se länk till portfolioinstruktioner under Övriga upplysningar.
eller 150 hp från Landskapsarkitektprogrammet SLU eller från ett Erasmus -partner universitet
samt Engelska 6 eller motsvarande
Mål
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig i planering, gestaltning och förvaltning av transportinfrastruktur. Under kursen arbetar studenten i olika skalor, med en spännvidd från lokalisering till platsspecifik gestaltning. Studenten får öva sig i att tolka landskapets form, tidsdjup och ekologiska samband. Kursen ger studenten möjlighet att utveckla sina färdigheter att gestalta för rörelse i olika hastigheter. Studenten ges möjlighet till fördjupningar inom olika teman, såväl teoretiska, konstnärliga som praktiska.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
tillämpa analysmetoder som visar på en förståelse för hur transportstrukturer påverkar landskapet.
redogöra för och till viss del tillämpa planläggning för väg och järnväg.
välja, motivera och gestalta åtgärder som syftar till att skapa transportsystem som samverkar med landskapet.
genomföra och redovisa ett infrastrukturprojekt utifrån kunskap om konsekvenser på flera skalnivåer.
presentera konsekvenser av det genomförda projektet på ett övertygande sätt.
reflektera vad projektet kan bidra med och kritiskt granska resultatet utifrån kursens olika moment samt de referenser och teorier som ingått i kursen.
Innehåll
Kursen behandlar landskapsarkitekturens metoder för att planera, gestalta och förvalta transportsystem. Med utgångspunkt från gällande teorier och metodik om mobilitet och transportarkitektur undersöker studenten olika åtgärdsval. Under kursen erbjuds aktuell kunskap inom området genom litteraturstudier, föreläsningar och exkursioner. Arbetsmoment omfattar gruppövningar för att analysera landskapet, identifiera frågeställningar och föreslå lösningar som stödjer ett transportbehov. Ett individuellt projekt genomförs där studenten tillämpar sina kunskaper om landskapet och anläggningen till en gestaltad helhet. Några viktiga aspekter som karaktäriserar temat är färdighetsträning i att förstå sammanhanget på platsen i olika skalor och att gestalta rumsliga sekvenser som fungerar för rörelse i olika hastigheter.
Kursen innehåller föreläsningar, exkursioner, litteraturseminarier (obligatoriska), kritik – genomgångar av övningar (obligatoriska), handledda övningar i studio, och eget arbete i studio.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinatorn kommer att utvärdera kvaliteten på de inlämnade obligatoriska uppgifterna och rapporterna samt kursdeltagares förmåga att presentera muntligt och engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner. Specifikationer om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.• Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurser i Landskapsplanering från SLU motsvarar Landskapsarkitektur vid behörighetsgranskning.Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme 2011-2019 är behöriga till kursen.
Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme (LAM) 2020 och senare är behöriga till kursen om en portfolio är godkänd.
Länk till instruktioner för portfolio läggs upp inför ansökningsperiod.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Litteraturlista
1. Landscape architecture and transport infrastructure
Kees Lokman 2017. *Cyborg landscapes: Choreographing resilient interactions between **infrastructure, ecology, and society. *Journal of Landscape Architecture, 12:1, 60-73.
TDOK 2015:0323, v. 3.0. The Ecological ad Cultural Heritage standards (Riktlinje Landskap). Trafikverket
Michael Jones , Peter Howard , Kenneth R. Olwig , Jørgen Primdahl & Ingrid Sarlöv Herlin (2007) Multiple interfaces of the European Landscape Convention. Norsk Geografisk Tidsskrift - Norwegian Journal of Geography, 61:4, 207-216
2. Infrastructure, biodiversity and maintenance
E. O’Brien *Habitat fragmentation due to transport infrastructure : Practical considerations *The Ecology of Transportation: Managing Mobility for the Environment (2006) pp 191-204
Bekker H, Stegehuis B, de Vries H (2011) Defragmentation measures for the protection of our wildlife heritage. Rijkswaterstaat, Delft. http://www.mjpo.nl
Psaralexi MK, Votsi N-EP, Selva N, Mazaris AD and Pantis JD (2017). *Importance of Roadless Areas for the European Conservation Network. *Frontiers in Ecology and Evolution, 5:2 2017,
Tikka, Pärvi M et. al. (2000) *Can grassland plant communities be preserved on road and railway verges?. *Applied Vegetation Science 3: 25-32, 2000
3. Social perspectives
J.van Eldijk, j. Gil, N. Kuska, R.s. Patro. Missing links – Quantifying barrier effects of transport infrastructure on local accessibility. Transportation Research Part D 85 (2020) 102410
Smidfelt Rosqvist, L. 2019. Gendered Perspectives on Swedish Transport Policy-Making: An Issue for Gendered Sustainability Too: From One to Many Tracks. January 2019. DOI: 10.1007/978-3-030-05042-9_4. In book: Integrating Gender into Transport Planning.
Till Koglin & Tom Rye. *The marginalisation of bicycling in Modernist urban transport planning. *Journal of Transport & Health 1 (2014) 214-222
Björn Wendle and Ulf Eriksson 2014. *Transport for an Attractive City – An introduction to TRAST. *Trafikverket/Sveriges kommuner och landsting