The Cultural Heritage of Landscape Architecture
Information från kursledaren
LITERATURE
The Cultural Heritage of Landscape Architecture
Anna Peterson 2024-01-24
At the master level you will be expected to find much of your literature by yourself, this to show that you can find relevant literature but mostly so that you have the possibility to read texts that you personally find interesting and useful.
Literature seminar
Student will choose one chapter each and present to the class for discussion.
- Howard, P. & B. Graham (Eds.) 2008. Ashgate Research Companion to Heritage and Identity. Aldershot: Ashgate. Available from as E-book through the SLU-library.
Choice workshop
Students read the text as preparation for a work shop dealing with these concepts.
- Peterson, A. 2006. Farms between Past and Future; the heritage of our time. In: Farms between Past and Future – Local perspectives for farm planning, design and the new production of landscape values. Acta Universitatis agriculturae Sueciae. Agraria Doctoral Thesis 2006:17, SLU, Alnarp. Pp. 50-70. http://pub.epsilon.slu.se/1041/
SDG workshop
Students will read one text each and together work on what cultural heritage and sustainable development go together.
- UNESCO Introducing Cultural Heritage into the Sustainable Development Agenda
http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/images/HeritageENG.pdf
- Petti, L., C. Trillo, C. & Makore, B.N. 2020. Cultural heritage and sustainable development targets: a possible harmonisation? Insights from the European Perspective. Sustainability 2020, 12, 926; doi:10.3390/su12030926
- CULTURE IN THE IMPLEMENTATION OF THE 2030 AGENDA: A REPORT BY THE CULTURE 2030 GOAL CAMPAIGN https://agenda21culture.net/sites/default/files/culture2030goal_high.pdf
Paper
Students shall write a scientific paper with the proper influence of literature and it is
mandatory to find text by yourself. In the middle of the writing process students will choose
one of their texts that are considered useful for the others and make a short summery followed by a question to discuss for a paper seminar.
Recommended journals:
- Journal of Cultural Heritage
http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/620738/description#d
escription
- European International Journal of Heritage Studies
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713685629~db=all
- Journal of Landscape Architecture http://www.info-jola.de/
- Landscape Research
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713437121~db=all
Inspiration
Examples of inspiration literature are available at Annas office and you are welcome to
borrow anything you want.
VIDEOS
The 1st week there will be discussions in groups based on videos below to try and get to know what the cultural heritage in landscape architecture can be.
What Do Landscapes Tell Us About Our Culture? | Linnea Sando |TEDxHelena
https://www.youtube.com/watch?v=5onjyWsWa78
Regenerating Neighborhoods with Cultural Heritage | Jeffrey Morgan | TEDxDesMoines City 2.0
https://www.youtube.com/watch?v=xkjEzYg1PwU
Intangible Heritage - Why should we care? | Máiréad Nic Craith | TEDxHeriotWattUniversity
https://www.youtube.com/watch?v=d9ZHj4ihTog
Valuing Heritage | Justin Gunther | TEDxSavannah
https://www.youtube.com/watch?v=8lxZ4bZ8Pk8
Cultural heritage: a basic human need | Sada Mire | TEDxEuston
https://www.youtube.com/watch?v=V4UQYem6Dvc
Our right to land and freedom | Sofia Jannok | TEDxGateway
https://www.youtube.com/watch?v=5GZu8xECOdw&t=300s
From landscape architecture to conservation agriculture | Thomas
Woltz | TEDxCharlottesville
https://www.youtube.com/watch?v=9VlY-3V63
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0403-40034 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0403
Läsåret 2021/2022
The Cultural Heritage of Landscape Architecture (LK0403-40148)
2022-03-24 - 2022-06-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0403 The Cultural Heritage of Landscape Architecture, 15,0 Hp
The Cultural Heritage of Landscape ArchitectureÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Obligatoriska moment | 4,0 | 0102 |
Individuella projekt | 3,0 | 0103 |
Gruppuppgifter | 5,0 | 0104 |
Uppsats | 3,0 | 0105 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp i ett av följande huvudområde:• Landskapsarkitektur
• Arkitektur
• Fysisk planering
• Konstvetenskap
• Geografi
Engelska 6 är också ett särskilt behörighetskrav
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva och kritiskt analysera en plats ur ett historiskt och ur ett framtidsperspektiv
diskutera fysiska och mentala kulturarv
beskriva och kritiskt analysera kulturarv i relation till samhällsutvecklingen
formulera teoretiska frågor med relevans för förestående förändringar i landskapet
Innehåll
Begreppet kulturarv behandlas ur olika perspektiv, t.ex. städer, på landsbygden, lokala, regionala, nationella, natur, kultur, skalnivåer. Kursen omfattar litteraturstudier och projekt, enskilda såväl som i grupp. Projekten är antingen teoretiska eller applicerade på faktiska samtida fall. Förhållandet mellan teoretiska begrepp och praktik studeras utifrån historiska och filosofiska perspektiv i syfte att tillgodogöra sig nya sätt att planera och skapa. Aktiva landskapsarkitekters erfarenheter används för att sätta kulturarv i en planerings- och designsammanhang. De studerande förväntas söka litteratur på egen hand och hitta egna angreppssätt. Kursen innehåller föreläsningar om de bakomliggande principerna, seminarier där kontextuell situation diskuteras, och studieresa. Kursen avslutas med en individuell uppsats kring ett av kursens teman, och skall visa att den studerande har tillämpat de allmänna målen för kursen.
Kursen innehåller grupparbeten, studieresor (obligatoriska), workshops (obligatoriska), föreläsningar, litteraturseminarier, kritik (kommentarer), självständigt arbete med läsande och skrivande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kvaliteten av obligatoriska uppgifter kommer att utvärderas av kursledningen. Särskilt uppsatsen kommer att väga tungt men även studenternas kreativitet och deras förmåga att uppmuntra varandra i grupparbeten och analytiska diskussioner kommer att utvärderas. Specifikationer för obligatorisk närvaro och inlämningsuppgifter ges vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Avgift i samband med exkursioner kan förekomma.Kurser i huvudområde landskapsplanering från SLU räknas som landskapsarkitektur vid behörighetsgranskningen
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning