Studio - Form och landskapskaraktär
Inom landskapsarkitektur studerar vi kartor och besöker platser som vi försöker beskriva utifrån olika aspekter. Vi bygger modeller i olika material som visar på landskapets topografi, markanvändning och andra karaktärsdrag. Dessutom läser och skriver vi texter med fokus på att beskriva landskap. Målet är att studenten ska lära sig att översiktligt registrera och tolka ett landskaps olika karaktärsegenskaper utifrån olika aspekter samt formulera sina iakttagelser i ord och bild.
Inom formläran prövar övar vi förmågan att se, att uttrycka oss och att utforska. Vi avbildar föremål, modeller och miljöer, i olika hastigheter och med olika fokus, i svart-vita tekniker och i färg. För att träna seendet och förmågan att snabbt fånga det vi ser på papper ingår krokiteckning som ett återkommande moment. Vi lär oss också konstruera perspektiv och vi undersöker den kreativa processen i ett konstnärligt projekt där vi ger form åt tankar och idéer.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0348
Läsåret 2022/2023
Studio - Form och landskapskaraktär (LK0348-20031)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Studio - Form och landskapskaraktär (LK0348-20062)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Studio - Form och landskapskaraktär (LK0348-20026)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Studio - Form och landskapskaraktär (LK0348-20023)
2019-11-01 - 2020-01-19
Kursplan
LK0348 Studio - Form och landskapskaraktär, 15,0 Hp
Studio - Form and landscape characterÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Landskapsarkitektur | 7,5 | 0202 |
Formlära | 7,5 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Förutom grundläggande behörighet, kunskaper motsvarande:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2 (alternativt Bi 1, Fy 1a, Ke 1 alternativt Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Kursens syfte är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter i att tolka landskapskaraktärer samt att ge grundläggande kunskaper och färdigheter i formlära relevant för landskapsarkitektens arbete.Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt registrera och tolka ett landskaps olika karaktärsegenskaper utifrån olika aspekter samt formulera sina iakttagelser i ord och bild
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa en viss förtrogenhet med skissen som arbetsredskap för att undersöka och pröva rumsliga egenskaper och problem
- tolka, analysera och redogöra för ett landskapsutsnitt i ord och bild
- tolka kartor och tillämpa kunskapen genom att visualisera ett landskapsutsnitt i en tredimensionell modell
- använda Adobeprogram för enklare bildbehandling
- avbilda verkliga motiv i svartvita tekniker och i färg
- ge form åt tankar och idéer
- konstruera ett perspektiv
Innehåll
Kursen består av två delar, landskapsarkitektur och formlära.Landskapsarkitektur
Studenten tränar förmågan att uppfatta, förstå samt redovisa rumslighet och tredimensionalitet i landskapet. I samband med det tillämpas tidigare förvärvade kunskaper i geologi och hydrologi.
I en serie obligatoriska övningar gör studenten analyser av olika landskap, dels metodiskt utifrån vetenskaplig teori och dels utifrån personlig upplevelse av landskapets karaktärer. Bland annat bygger studenten en modell över ett bekant landskapsutsnitt och gör en översiktlig geologisk och hydrologisk beskrivning av denna.
Formlära
I praktiska övningar tränas frihandsteckning, måleri och rumslig gestaltning. Vid föreläsningar och seminarier behandlas bildskapande och konstnärligt kunskapssökande samt tecknings- och målningsmaterial. Genom tillämpande övningar tränas förmågan att iaktta, avbilda det iakttagna samt iaktta och reflektera över det avbildade. I lektioner och övningar tränas grunderna i perspektivlära och tredimensionella illustrationer. Övningar och seminarier är obligatoriska.
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen är uppdelad i två delprov motsvarande kursens två ämnen, landskapsarkitektur och formlära. De olika delarna betygssätts var för sig och sammanvägs till ett slutbetyg vilket framgår av betygskriterierna.Landskapsarkitektur 7,5 hp: Godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
Formlära 7,5 hp: Godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Stad och Land
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Bokstaven före titeln kopplar till läsanvisningen längre ner på sidan.
A// Bilden och tanken, Textkompendium för LK0348, 2022. Tillgänglig som pdf.
B// Landskapskonventionen, läs på Boverkets hemsida.
B// Stahlschmidt, P. et. al. (2017): Landscape analysis, Investigating the Potentials of Space and Place. Kapitel 2; Framing Analysis och kapitel 6; Regionalisation and landscape character assessement. E-bok tillgänglig via SLU biblioteket via länk
B// Trafikverket, (2017): Landskapet är arenan, Tillgänglig som pdf.
C// Ekologigruppen, (2014): Dag Hammarskjöldsstråket – naturvärdesanalys, delar relevanta för Bäcklösa/Vipängen. Tillgänglig som pdf.
C// Upplandsmuseet & Karavan landskapsarkitekter (2014): Kulturhistorisk utredning – Dag Hammarskjöldsstråket, delar relevanta för Bäcklösa/Vipängen. Tillgänglig som pdf.
C och D// Trafikverket (2012): Landskap i långsiktig planering. Pilotstudie västra Götaland, valda delar av sid 43-92. Tillgänglig som pdf.
D// Oles, T. Go with Me 50 Steps to Landscape Thinking. Tillgänglig som pdf.
D// Röster om landskap, Textkompendium för LK0348, Att beskriva landskap. Tillgänglig som pdf.
Läsanvisning
A// Innehåller korta texter som används i övningar och seminarier i formläran. Mer detaljerade läsanvisningar finns på Canvas.
B// Ska du ha läst innan momentet ”Att karakterisera landskap” börjar
C// Ska du leta relevant information i när ni arbetar med momentet ”Att karakterisera landskap”.
D// Läser du under juluppehållet.