Trädgårdshistoria
Kursen behandlar trädgårdshistoria med fokus på Europa och Sverige i en idémässig och samhällelig kontext. I kursen studeras trädgårdshistoria med uppmärksamheten riktad mot sambanden mellan material, funktion och estetik, liksom relationerna mellan inom- och utomhusmiljöer. Här berörs även de olika yrkesrollerna i förhållande till en trädgårds eller parks uppbyggnad, bruk och vård, liksom hur trädgårdshistorisk kunskap kan användas som utgångspunkt i trädgårdsgestaltning.
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, exkursioner och en individuell skriftlig övningsuppgift ger träning i beskrivning och analys av en enskild trädgårdsanläggning i en idémässig och samhällelig kontext. Kursen är ett led i programmens generiska progression för akademiskt skrivande.
Seminarier, exkursioner och övningsuppgift är obligatoriska.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0340-40072 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0340
Läsåret 2024/2025
Trädgårdshistoria (LK0340-30032)
2025-03-25 - 2025-05-01
Läsåret 2024/2025
Trädgårdshistoria (LK0340-40154)
2025-03-25 - 2025-05-01
Läsåret 2022/2023
Trädgårdshistoria (LK0340-40165)
2023-03-22 - 2023-04-27
Läsåret 2021/2022
Trädgårdshistoria (LK0340-40128)
2022-03-24 - 2022-05-01
Läsåret 2020/2021
Trädgårdshistoria (LK0340-40031)
2021-03-24 - 2021-05-02
Läsåret 2019/2020
Trädgårdshistoria (LK0340-40103)
2020-03-25 - 2020-04-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0340 Trädgårdshistoria, 7,5 Hp
Garden HistoryÄmnen
Trädgårdsvetenskap LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i europeisk trädgårdshistoria som ett redskap för de framtida yrkesrollerna. Syftet är att ge studenten förståelse för trädgårdens form och innehåll som ett uttryck för människans behov och värderingar. Ett ytterligare syfte är att utveckla färdigheter i akademiskt skrivande som ett sätt att redovisa och kommunicera och som en del i progressionen på programmen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för huvuddragen i den europeiska trädgårdshistorien avseende tidsepok, funktion, rumsgestaltning, växtkomposition och materialanvändning.
Tillämpa sina kunskaper om trädgårdshistoriska grunddrag i analys av en given plats i en akademisk skriftlig övningsuppgift.
Förstå hur kunskap om trädgårdshistoria är relevant och kan användas i de framtida yrkesrollerna.
Innehåll
Kursen behandlar trädgårdshistoria med fokus på Europa och Sverige i en idémässig och samhällelig kontext. I kursen studeras trädgårdshistoria med uppmärksamheten riktad mot sambanden mellan material, funktion och estetik, liksom relationerna mellan inom- och utomhusmiljöer. Här berörs även de olika yrkesrollerna i förhållande till en trädgårds eller parks uppbyggnad, bruk och vård, liksom hur trädgårdshistorisk kunskap kan användas som utgångspunkt i trädgårdsgestaltning.
Litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, exkursioner och en individuell skriftlig övningsuppgift ger träning i beskrivning och analys av en enskild trädgårdsanläggning i en idémässig och samhällelig kontext. Kursen är ett led i programmens generiska progression för akademiskt skrivande.
Seminarier, exkursioner och övningsuppgift är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Närvaro och deltagande i övningar, seminarier och exkursioner.
Godkänd skriftlig övningsuppgift inklusive muntlig presentation, samt godkänd skriftlig tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Seminarier, exkursioner och övningsuppgift är obligatoriska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kurslitteratur Trädgårdshistoria LK0340, vt 2023
Texterna nedan är i möjligaste mån grupperade utifrån föreläsningarna i schemat och utgör, tillsammans med föreläsningarna, grunden till kursens kunskapsseminarier.
Mer information om tillgång och införskaffning av litteraturen hittar du i Canvas. Texter markerade med \* är tillgängliga online.
**Tidslinje fram till 1780 och kulturväxternas tidiga introduktionshistoria i Norden**
Jakobsson, Anna (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1100-1650. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 203-207. [4 sid]
Olausson, Magnus (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1650-1780. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 207-213. [6 sid]
Lundquist, Kjell (2000). Växtintroduktioner – nycklarna till trädgårdarnas historia. I: Holmberg, Ingrid (red.). Park och trädgård i kulturarvsperspektiv. Dokumentation från temadagen Trädgårdar och parker historia och förvaltning, avd. för kulturvård, Göte-borgs Universitet, Rapport 2000:26, sid. 42-57. [16 sid]
**Antikens trädgårdar**
Carroll, Maureen (2003). Earthly paradises: Ancient gardens in history and archaeology. London: British Museum Press. [Chapter Two: Utilitarian and Ornamental House Gar-dens, sid. 20-39. [20 sid] \*
Heimdahl, Jens (2021). Trädgårdens förhistoria i Sverige 4000 f.Kr. –1050 e.Kr. I: Andréasson Sjögren, Anna; Heimdahl, Jens & Wiking Leino, Matti (2021). Svensk träd-gårdshistoria: förhistoria och medeltid. Historiska skriftserien nr 38. Stockholm: Kungl. Vitterhetsakademien, sid. 24-51. [26 sid]
**Medeltidens trädgårdar**
Harvey, John (1991 [1986]). Uppslagsord: Medieval Gardens. I: Jellicoe, G. (red.). The Oxford Companion to Gardens. Oxford: Oxford University Press, sid. 363-367. [5 sidor]
Andréasson, Anna (2016). Arkeologin blottar medeltidens trädgårdar. Lustgården. År-gång 96, sid 65-73. [13 sid] \*
Andréasson Sjögren, Anna (2021). De gröna städerna. I: Andréasson Sjögren, Anna; Heimdahl, Jens och Wiking Leino, Matti (2021). Svensk trädgårdshistoria: förhistoria och medeltid. Historiska skriftserien nr 38, Stockholm: Kungl. Vitterhetsakademien, sid. 82-92. [10 sid]
**Antikens pånyttfödelse – den gudomliga geometrins trädgårdar**
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar. Lund: Signum. [Den italienska träd-gården: sid. 145-168, 23 sid]
**Barockens trädgårdar och parker – den långa, rika, räta linjen**
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar. Lund: Signum. [Den franska trädgår-den: sid. 169-204, 35 sid]
Med naturen som förebild – om 1700-talets landskapsparker
Waern, Kolbjörn (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1780-1850. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 213-219. [6 sid]
Jellicoe, Geoffrey and Susan (1996 [1975]). Landscape of Man. 3e upplagan. London: Thames and Hudson. [The Chinese School: sid. 222-232, The English School: sid. 232-248, totalt 28 sid]
Den offentliga parkens århundrade – trädgård och park åt alla
Håkansson, Elin G. (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1850-1920. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 219-225. [5 sid]
Flinck, Maria (1994). Tusen år i trädgården. Från Sörmländska herrgårdar och bakgår-dar. Stockholm: Rabén Prisma. [Kapitlet Väckt odlingslust sid. 157-179, 21 sid]
Nolin, Catharina (1999). Till stadsbornas nytta och förlustande. Den offentliga parken i Sverige under 1800‐talet. Stockholm: Byggförlaget. [sid. 23-35 + sid 312-319, 20 sid]
**Arts & Crafts-rörelsen, Trädgårdsstäder, koloni- och egnahemsträdgårdar**
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar. Lund: Signum. [Arts- and Craftsrörel-sens trädgårdar i England sid. 267-289, Trädgårdsstäder och trädgårdsförstäder sid. 291-312, 43 sid]
Flinck, Maria (1994). Tusen år i trädgården. Från Sörmländska herrgårdar och bakgår-dar. Stockholm: Rabén Prisma. [Kapitlet Trädgårdar åt alla sid. 249-261, 28 sidor]
Jakobsson, Anna (2018). The Edible Garden in the Swedish 'Egnahem': A Family Affair in the Nation's Interest. Bulletin för trädgårdshistorisk forskning nr 31/2018, sid. 14-17. [4 sid] \*
**Modernismen, postmodernismen och bostadsgårdarnas utveckling**
Andersson, Thorbjörn (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1920-1990. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 225-239. [14 sid]
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar. Lund: Signum. [Modernismens träd-gårdskonst sid. 313-362, 49 sidor]
Persson, Agneta och Persson, Bengt (1995). Svenska bostadsgårdar 1930‐59. Stockholm: Byggforskningsrådet. [sid 25-33, sid. 53-75, 30 sidor]
Kling, Anders (2013). Landskapsarkitekturens historia i Sverige 1990-2010. I: Guide till Svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag, sid. 239-247. [9 sid]
**Om kyrkogårdens historia**
Lundquist, Kjell (1992). Från beteshage till trädgård – kyrkogårdens historia. I: Bucht, Eivor (red.), Kyrkogårdens gröna kulturarv. Stad & Land nr 103, Alnarp: Movium, sid. 12-35. [23 sidor]
**Om restaurering och rekonstruktion av historiska parker och trädgårdar**
Flinck, Maria (2013). Historiska trädgårdar. Att bevara ett föränderligt kulturarv. Stock-holm: Carlssons förlag. [Kapitlet Förhållningssätt, sid. 11-29, 18 sidor]
[Totalt 455 sidor]