Ny sökning
LK0330

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering

I kursen diskuteras och granskas värderingar och processer som formar och påverkar den kommunala planeringen. Den framtida markanvändningen och bättre underlag för beslut diskuteras i en kommun i ljuset av klimatförändringar, hållbar utveckling och medborgarinflytande. Landskapet, så som det formuleras i den europeiska landskapskonventionen, är utgångspunkt och samhällets mål, lagstiftning mm ger ramarna. De svenska planeringsfrågorna ställs genom ett konkret exempel i relation till europeiska och globala förutsättningar. Planeringsteorier och metoder presenteras och diskuteras i föreläsningar och seminarier. I en större övningsuppgift formuleras ett förslag till framtida markanvändning och belyses konsekvenserna i en översiktsplan för en kommun.

Kursen ger insikter i en projektledares roll för översiktlig planering på kommunal och regional nivå som täcker både juridiska processer, samarbetsstrategier bland specialister, miljöbedömningar och allmänhetens deltagande.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0330-30041 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0330

Läsåret 2023/2024

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30150)

2024-01-15 - 2024-03-19

Läsåret 2021/2022

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30111)

2022-01-17 - 2022-03-23

Läsåret 2020/2021

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30142)

2021-01-18 - 2021-03-23

Läsåret 2019/2020

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30029)

2020-01-20 - 2020-03-24

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Books

Kristjánsdóttir, S. (2017) Nordic experience of sustainable planning. Abington: Routledge. (Available as e-book from the library, you need to be logged into the library to access the book)

Selman, P. (2012) Sustainable landscape planning: the reconnection agenda. Abington: Routledge. (Available as e-book from the library, you need to be logged into the library to access the book)

Westin, M, Calderon, C. & Hellquist, A. (2014) The Inquiry Based Approach (IBA) - a facilitator’s handbook. SWEDESD.

Academic articles

Calderon, C. & Butler, A. (2019) Politicising the landscape: a theoretical contribution towards the development of participation in landscape planning, Landscape Research, 
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2019.1594739

Campbell, H. 2012. ‘Planning ethics’ and rediscovering the idea of planning. Planning Theory, 11, 379-399. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1473095212442159

Flyvbjerg, B. (2004) Phronetic planning research: theoretical and methodological reflections, Planning Theory & Practice, 5:3, 283-306. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1464935042000250195

Forester, J. (2006) Making Participation Work When Interests Conflict: Moving from Facilitating Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations, Journal of the American Planning Association, 72:4 ,447 — 456. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01944360608976765

Hendler, S. (2005). Towards a Feminist Code of Planning Ethics. Planning Theory & Practice, 6, 53-69. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1464935042000334967

Isserman, A. (1985). Dare to Plan: An Essay on the Role of the Future in Planning Practice and Education. The Town Planning Review, 56(4), 483-491. http://www.jstor.org/stable/40112237

Joks, S., Østmo, L., & Law, J. (2020). Verbing meahcci: Living Sámi lands. The Sociological Review, 68(2), 305-321. doi:10.1177/0038026120905473

Metzger, J. (2013). Placing the Stakes: The Enactment of Territorial Stakeholders in Planning Processes. Environment and Planning A: Economy and Space, 45(4), 781–796. https://journals.sagepub.com/doi/10.1068/a45116

Reed, M., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., Prell, C., Quinn, C. & Stringer, L. (2009). Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Journal of Environmental Management, Volume 90, Issue 5, 1933-1949, https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2009.01.001

Richardson, T. (2005). Environmental assessment and planning theory: four short stories about power, multiple rationality, and ethics. Environmental Impact Assessment Review, 25, 341-365. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925504001192

Watson, V. (2006). Deep Difference: Diversity, Planning and Ethics. Planning Theory, 5, 31-50. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1473095206061020

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Landscape Architecture for Sustainable Urbanisation - Master's Programme Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0330 Anmälningskod: SLU-30041 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%