Djurmiljö
Information från kursledaren
Registrera er!
De flesta av er har redan hunnit registrera er på kursen- hurra!
Ni får hemskt gärna påminna era klasskamrater om att göra det också. Är alla registrerade innan kursstart hinner jag få ordning på gruppindelning mm eftersom jag då kan vara säker på vem som ska gå kursen och inte. :)
Vi ses på måndag!
//Lisa
Viktig information inför hösten 22!
Preliminärt schema finns nu uppe här till höger. OBS att det är just ett preliminärt schema- moment kan tillkomma eller flyttas, även obligatoriska sådana, även om vi såklart försöker undvika ändringar så långt det går. Eventuellt har något obligatoriskt moment hamnat så att det krockar med Landskampen. Om någon av er ska vara med på Landskampen så hör av er till mig så ser vi över lösningar för detta.
Kursen är främst en campuskurs med den största delen av undervisningen på campus. En del moment kommer dock ges via Zoom, vilket kommer framgå i schemat. Vi kommer generellt inte att erbjuda hybridlösningar utan det är campus ELLER Zoom som gäller för alla.
Kursen innehåller även en resa till Skara för studiebesök och i samband med det även Nordens Ark för ett projektarbete. Veckan är obligatorisk och innebär kostnader för er som studenter (se kursplanen). I år blir resan vecka 39, 26-30/9. Hittills har vi löst resorna genom att tillräckligt många studenter haft tillgång till bil för att alla ska kunna samåka både till/från Skara/Nordens Ark men också till de olika studiebesöken. Vi kommer prata mer om detta när kursen drar igång och kan såklart ordna med andra typer av transport om det inte går att få ihop på det sättet i år.
Ni behöver inte köpa in någon litteratur till kursen utan vi jobbar främst med vetenskaplig litteratur som ni själva söker fram utefter vad ni behöver till de olika momenten.
En stor del av kursen är basgruppsarbete med olika typer av fall. Det är viktigt att ni redan nu ställer in er på att ni kommer behöva lägga en hel del tid på detta och att det är gruppernas egna ansvar att komma överens om när och var ni jobbar. Generellt är det mycket fokus på eget ansvar i kursen.
Vi hoppas ni får en skön sommar så att ni är taggade när kursen drar igång! :)
//Lisa
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0183-10164 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0183
Läsåret 2021/2022
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-08-31 - 2020-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0183 Djurmiljö, 15,0 Hp
Animal environmentÄmnen
HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Djurmiljö | 11,0 | 0202 |
Fallarbete i djurmiljö | 4,0 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
75,0 hp husdjursvetenskap varav 10,0 hp djurhållningeller
75,0 hp biologi varav 10,0 hp djurhållning
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Syftet med kursen är att erbjuda studenten fördjupning i ämnet djurmiljö och dess påverkan på djurs beteende och välfärd ur både ett svenskt och internationellt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för hur enskilda miljöfaktorer såsom utrymme, golvutformning, ljus, buller, damm, gödselgaser och klimat definieras och registreras, samt analysera hur de kan påverka djurens beteende och välfärd,
diskutera och värdera hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd,
beskriva och diskutera djurmiljöer i djurhållningen i andra länder,
redogöra för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering,
designa ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov samt diskutera konsekvenserna av djurmiljön och hägnets utformning för djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna
bedöma relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt samla information om och skriftligt sammanfatta kunskapsläget vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd,
självständigt och i grupp redogöra för och diskutera information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp.
Innehåll
Kursen behandlar bl.a. effekter av specifika miljöfaktorer som ljus, buller, gaser, damm och klimat på hälsa och beteende samt hantering av djur i samband med transport och slakt för olika djurslag med tonvikt på produktionsdjur och häst. Vidare behandlar kursen djurhållningssystem och skötselmetoder i olika delar av världen; olika internationella myndigheters arbete och hur det påverkar djurhållning och djurmiljö; samt projektering av byggnader och hägn för hållande av djur och hur sådana projektbeskrivningar kan granskas utifrån ett djurhälso- och djurvälfärdsperspektiv. Inom kursen belyses även djurhållning och produktion ur ett hållbarhetsperspektiv. Det ingår även i kursen att designa ett nytt hägn för djur på djurpark där både djurens behov och olika aspekter av den typen av djurhållning ska tas i beaktning.
I kursen ingår föreläsningar, olika typer av övningar (ex rollspel, arbete med fall) basgruppsarbete enligt PBL (ProblemBaserat Lärande), studiebesök samt seminariearbete. Obligatoriska moment inom till exempel studiebesök, basgruppsmöten, seminarier samt övningar.
I kursen tränar studenten följande generella kompetenser: muntlig och skriftlig kommunikation, gruppdynamik, problemlösning, professionellt förhållningssätt samt informationskompetens.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig hemtentamen, godkända skriftliga och muntliga redovisningar av övningar och basgruppsarbete samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen hålls på svenska, men vissa moment kan genomföras på engelska. Kostnader för studiebesök kan tillkomma. En veckas studieresa inom Sverige kan förekomma vilket i så fall framgår av kursens schema.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Husdjurens miljö och hälsa
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Moment |
1: Redogöra för hur enskilda miljöfaktorer såsom utrymme, golvutformning, ljus, buller, damm, gödselgaser och klimat definieras och registreras, samt analysera hur de kan påverka djurens beteende och välfärd |
Studenten redogör översiktligt för hur enskilda miljöfaktorer definieras och registreras, samt analyserar hur de påverkar djurens beteende och välfärd |
Studenten jämför olika miljöfaktorer och diskuterar hur de samverkar i sin påverkan på djurens beteende och välfärd samt redogör kort och koncist för detta
|
Studenten värderar olika miljöfaktorers inverkan på djurens beteende och välfärd samt föreslår åtgärder för att förbättra djurmiljön utifrån denna värdering |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
2: Diskutera och värdera hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten diskuterar och värderar hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten jämför hur olika sätt att hantera djur i samband med transport och slakt påverkar deras beteende och välfärd samt analyserar detta med ett vetenskapligt språkbruk |
Studenten föreslår realistiska och vetenskapligt grundade åtgärder för att förbättra djurvälfärd i samband med transport och slakt samt diskuterar konsekvenserna av dessa åtgärder |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
3: Beskriva och diskutera djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
Studenten beskriver och diskuterar djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
4: Redogöra för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
Studenten redogör för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
5: Designa ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov samt diskutera konsekvenserna av djurmiljön och hägnets utformning för djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
Studenten designar ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov. Konsekvenserna av djurmiljön diskuteras ur perspektiven djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
- |
- |
Hägndesign |
6: Bedöma relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt samla information om och skriftligt sammanfatta kunskapsläget vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten bedömer relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt sammanfattar kunskapsläget utifrån inhämtad information vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten identifierar kunskapsluckor vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd samt ger förslag på forskningsprojekt för att fylla dessa kunskapsluckor |
Studenten diskuterar vikten av kunskap i ämnet djurmiljö och dess påverkan på djurs beteenden och välfärd |
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen |
7: Självständigt och i grupp redogöra för och diskutera information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp |
Studenten redogör för och diskuterar information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp. Studenten gör detta både enskilt och genom samarbete med andra studenter i basgrupper enligt upprättat basgruppskontrakt. |
|
|
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen Hägndesign |
Betyg för delkursen Fallarbete 4hp
G |
Godkänt deltagande i och redovisning av basgruppsarbete med fall och hägndesign |
Betyg för delkursen Djurmiljö 11hp
Betyg 3 (godkänt) |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Godkänt deltagande i och redovisning av övriga obligatoriska moment samt betyg 3 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3, betyg 4 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3 och 4, betyg 5 på hemtentamen |
För betyg 4 eller 5 krävs att obligatoriska moment redovisas eller lämnas in senast vid deadline enligt schema om inte särskilda skäl finns. Ersättningsuppgifter och kompletteringar ska lämnas in senast vid kursens slut eller enligt överenskommelse med kursledaren för moment sent i kursen. För hemtentamen gäller vanliga regler kring rättning och komplettering.
Betyg för hela kursen
Betyg G i delkursen Fallarbete och minst betyg 3 i delkursen Djurmiljö krävs för kursbetyg. Kursbetyget bestäms av betyget i delkursen Djurmiljö.
Litteraturlista
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar och annan litteratur som studenterna själva söker och tar fram utifrån kursens olika moment.