Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0156-30006 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0156
Läsåret 2020/2021
Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap (HV0156-30076)
2021-01-18 - 2021-02-17
Läsåret 2019/2020
Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap (HV0156-30239)
2020-01-20 - 2020-02-19
Läsåret 2018/2019
Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap (HV0156-30156)
2019-01-21 - 2019-02-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0156 Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap, 7,5 Hp
Small companion animals and laboratory animal scienceÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:90 hp husdjursvetenskap eller biologi, varav 5 hp fysiologi, 5 hp avel, 5 hp nutrition och 5 hp etologi
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper om de små sällskapsdjurens fysiologi, utfodring, avel, etologi och skötsel. I kursen ingår lagar och förordningar som rör sällskapsdjur samt försöksdjuren och nyttjandet av djur för försöksändamål. Kursen innefattar de vanligaste små sällskapsdjuren och de djur som används vid djurförsök.Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- bedöma olika djurhållningsformer av sällskapsdjur utifrån relevant djurskyddslagstiftning samt med hänsyn till djurslagsspecifik anatomi, fysiologi, nutrition, avel och välfärd
- diskutera hygienrutiner och smittskyddsaspekter i olika typer av djurhållning och djurhantering
- beskriva vanliga tecken på stört hälsotillstånd hos djur samt hur deras allmäntillstånd kan bedömas
- utifrån sällskapsdjurens ekologi redogöra för deras beteendebehov samt diskutera hur de kan påverkas av miljöomställningar och stress
- redogöra för och diskutera hållbart nyttjande av djur för försöksändamål utifrån relevant lagstiftning, djurens behov och etik.
Innehåll
I kursen tillämpas kunskaper om djurslagsspecifik anatomi, fysiologi, nutrition, avel samt välfärd genom att behandla dess betydelse för djurhållning av små sällskapsdjur. Kursen ger även studenterna grundläggande kunskaper att arbeta med försöksdjur och behandlar bland annat gällande lagstiftning och regelverk vid nyttjande av djur till försöksändamål.I kursen ingår hanteringsövningar av levande djur och studiebesök kan förekomma. Obligatoriska moment förekommer inom t ex övningar och seminarier.
I kursen tränar studenten följande generella kompetenser: hållbar utveckling, vetenskapligt synsätt, vetenskapligt skrivande och muntlig framställning.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd examinationsuppgift samt aktivt deltagande i obligatoriska moment. • Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.• Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
• Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
• För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
• Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.• Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen hålls på svenska, men vissa moment kan genomföras på engelska. Kostnader för studiebesök kan tillkomma.Studenter som är godkända på fysiologidelen i kursen Djurens biologi 3 – fysiologi, HV0134, innehar nödvändiga kunskaper i fysiologi. Studenter som är godkända på Djurens nutrition 7,5 hp, HV0129, eller Djurens utfodring 7,5 hp, HV0130, innehar nödvändiga kunskaper i nutrition. Studenter som är godkända på Avel 1 7,5 hp, HV0131, eller Avel 2 7,5 hp, HV0132, innehar nödvändiga kunskaper i avel. Studenter som är godkända på kursen Etologi och djurskydd 15 hp, HV0109, innehar nödvändiga kunskaper i etologi.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Husdjurens miljö och hälsa
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier - Små sällskapsdjur och försöksdjursvetenskap (HV0156)
Kursmål
Kursen ger grundläggande kunskaper om de små sällskapsdjurens fysiologi, utfodring, avel, etologi och skötsel. I kursen ingår lagar och förordningar som rör sällskapsdjur samt försöksdjuren och nyttjandet av djur för försöksändamål. Kursen innefattar de vanligaste små sällskapsdjuren och de djur som används vid djurförsök.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. bedöma olika djurhållningsformer av sällskapsdjur utifrån relevant djurskyddslagstiftning samt med hänsyn till djurslagsspecifik anatomi, fysiologi, nutrition, avel och välfärd
2. diskutera hygienrutiner och smittskyddsaspekter i olika typer av djurhållning och djurhantering
3. beskriva vanliga tecken på stört hälsotillstånd hos djur samt hur deras allmäntillstånd kan bedömas
4. utifrån sällskapsdjurens ekologi redogöra för deras beteendebehov samt diskutera hur de kan påverkas av miljöomställningar och stress
5. redogöra för och diskutera hållbart nyttjande av djur för försöksändamål utifrån relevant lagstiftning, djurens behov och etik.
Projektarbete (lärandemål 1-4)
På momentet ges betygen U/3/4/5.
Den betygsbaserade examinationen sker i form av ett enskilt projektarbete som täcker upp olika betygsnivåer i nedanstående läromål.
Läromål 5 ingår inte i projektarbetet.
Betyg |
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
5 |
Studenten bedömer djurhållningen i en zoobutik för två arter från två valfria djurgrupper utifrån relevant djurskyddslagstiftning |
Studenten beskriver hygienrutiner för två arter från två valfria djurgrupper, samt diskuterar potentiella smittskyddsaspekter |
Studenten beskriver arternas beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende per djurart, förklarar troliga orsaker till varför detta beteende uppkommit, och hur dessa beteenden avviker från normalt beteende. Studenten beskriver åtgärder som kan förhindra att beteendet uppstår, samt ger förslag på hur beteendet kan minska när det väl uppstått. |
Deltagande på alla obligatoriska moment under försöksdjursveckan |
|
4 |
Studenten beskriver arternas beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende per djurart, förklarar troliga orsaker till varför dessa beteenden uppkommit, och hur dessa beteenden avviker från normalt beteende. |
||||
3 |
Studenten bedömer djurhållningen i en zoobutik för en art från valfri djurgrupp1 utifrån relevant djurskyddslagstiftning |
Studenten beskriver hygienrutiner för en art från valfri djurgrupp, samt diskuterar potentiella smittskyddsaspekter |
Studenten beskriver artens beteendebehov utifrån ett ekologiskt perspektiv. Studenten beskriver även minst ett onormalt beteende2 för vald djurart, förklarar troliga orsaker till varför detta beteende uppkommit, och hur detta beteenden avviker från djurets normala beteende. |
||
1Djurgrupper: gnagare/kaniner; fåglar; reptiler; fiskar 2Om inga onormala beteenden finns beskrivna, kan andra typer av problem relaterat till djurets hälsa beskrivas |
Nedanstående kriterier gäller för att uppnå olika betygsnivåer under kursen:
Betyg 3
- Godkänd närvaro på alla obligatoriska moment
- Basgruppsarbete: redogörelse av minst 2 vetenskapliga artiklar/fall
- Redovisning av grupparbete
- Genomförande av eget studiebesök
- Godkänd för betyg 3 på projektarbete
- Redovisning av eget och opponering på annat projektarbete
Betyg 4
- Alla kriterier för betyg 3 ska vara uppfyllda
- Godkänd för betyg 4 på projektarbetet
Betyg 5
- Alla kriterier för betyg 3 ska vara uppfyllda
- Godkänd för betyg 5 på projektarbetet
Litteraturlista
- Ingen obligatorisk litteratur Kommentar: Den här kursen har ingen obligatorisk kurslitteratur som behöver köpas in. Vi kommer istället använda oss av vetenskapliga artiklar, lagstiftning och annan relevant information. Vi kommer fokusera på att ni själva får jobba med att hitta den information ni behöver. Ni kommer dels få artiklar från oss under kursens gång, dels träna på att själva hitta artiklar.