Djurens biologi 2 - cellen
Information från kursledaren
Hej!
Jag har idag, 2021-08-02, gjort ett tillägg i litteraturlistan angående kursboken för genetikavsnittet "Genetics, a conceptual approach". Den 6:e upplagan är sedan tidigare angiven som kurslitteratur men det finns en 7:e upplaga av boken som går precis lika bra att använda och som kan vara lättare att få tag på.
Med vänlig hälsning,
Anna Rosander
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0133-10002 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0133
Läsåret 2020/2021
Djurens biologi 2 - cellen (HV0133-10076)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Djurens biologi 2 - cellen (HV0133-10247)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Djurens biologi 2 - cellen (HV0133-10155)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Djurens biologi 2 - cellen (HV0133-10248)
2017-08-28 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0133 Djurens biologi 2 - cellen, 15,0 Hp
Animal biology 2 - the cellÄmnen
Husdjursvetenskap Biologi Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Cellbiologi | 5,0 | 0202 |
Bakteriologi | 2,0 | 0204 |
Immunologi | 2,0 | 0205 |
Parasitologi | 2,0 | 0206 |
Virologi | 2,0 | 0207 |
Genetik | 2,0 | 0208 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- 30 hp husdjursvetenskap
eller
- 30 hp biologi
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper och laborativ träning i cellbiologi, mikrobiologi, immunologi och genetik som behövs för fortsatta studier i husdjursvetenskap och biologi. Kursen syftar även till att integrera de olika ämnesområdena cellbiologi, mikrobiologi, immunologi och genetik samt ge en övergripande förståelse för systembiologi.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
redogöra för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran,
beskriva cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning,
jämföra förekomst av, samt systematik, morfologi och egenskaper hos olika typer av mikroorganismer och parasiter,
beskriva mikroorganismers och parasiters betydelse för uppkomst av sjukdom hos djur,
använda och redogöra för grundläggande mikrobiologiska laboratorietekniker
beskriva immunförsvarets generella uppbyggnad och dess betydelse vid mikrobiella infektioner,
redogöra för grundläggande genetik, organisation av arvsmassan samt reglering av genuttryck.
Innehåll
Kursen avser att belysa grundläggande cellbiologiska processer innefattande reglering av genuttryck, membranstruktur, membrantransport, intracellulär transport, cellsignalering, cytoskelettet, cellcykeln, extracellulär matrix, cell-cell/cell-matrixkontakter, cancer samt stamceller. Vidare ger kursen grundläggande kunskaper om mikroorganismers och parasiters uppbyggnad och karakteristika samt principer för systematik av mikroorganismer och parasiter. Den ger översiktliga kunskaper om hur infektion av olika mikroorganismer och parasiter sker, immunförsvarets mekanismer hos däggdjuret samt principer för diagnostik, prevention och kontroll av mikroorganismer och parasiter. Kursen ger en översikt över förekomsten av sjukdomsframkallande parasiter hos lantbrukets djur och sällskapsdjur. Kursen ger inom området genetik kunskaper inom mendelsk nedärvning, organisation av arvsmassa, genreglering, genfamiljer samt centrala genetiska och molekylärgenetiska metoder.
I kursen ingår föreläsningar, gruppövningar och laborationer. Obligatoriska moment förekommer, inom t.ex. laborationer, gruppövningar och seminarier.
I kursen tränas följande generella kompetenser: skriftlig och muntlig kommunikation, formulera labrapporter, analys, problemlösning och kritiskt tänkande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig examination, godkänt deltagande vid obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
- Vissa moment kan komma att hållas på engelska. Kursen omfattar 5 hp cellbiologi, 6 hp mikrobiologi, 2 hp immunologi samt 2 hp genetik.- Kursen förutsätter grundläggande förkunskaper på högskolenivå inom kemi, biokemi och cellbiologi.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier för kursen ”Djurens biologi 2 – cellen” (HV0133) 15 hp
Närvaro på samtliga obligatoriska moment krävs för att bli godkänd på kursen. Vid särskilda skäl kan ersättningsuppgifter accepteras.
På laborationsrapporterna ges endast betyget G eller U.
Skriftlig tentamen: 6 skriftliga tentamina:
- Cellbiologi (Deltentamen 1)
- Genetik (endast G eller U)
- Virologi (Deltentamen 2)
- Parasitologi (Deltentamen 3)
- Bakteriologi (Deltentamen 4)
- Immunologi (Deltentamen 5)
Slutbetyget i kursen viktas mot antalet undervisningsveckor för respektive delmoment:
Deltentamen_Viktning |
5 |
4 |
3 (G) |
Deltentamen 1_5/13 |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
Deltentamen 2_2/13 |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
Deltentamen 3_2/13 |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
Deltentamen 4_2/13 |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
Deltentamen 5_2/13 |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
Summa (%) viktat resultat |
100-90 |
<90-75 |
<75-60 |
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyg 3 på samtliga tentamina.
Betyg |
Lärandemål 1 Redogöra för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Lärandemål 2 Beskriva cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning
|
Lärandemål 3 Redogöra för grundläggande genetik, organisation av arvsmassan samt reglering av genuttryck. |
5 Uppnå minst 90% rätt |
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning
|
|
4 Uppnå minst 75% rätt |
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning
|
|
3 Uppnå minst 60% rätt |
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning
|
Studenten behärskar grundläggande Mendelsk nedärvning, genetisk variation, genkartläggning och redogör för hur arvsmassan är organiserad |
Betyg |
Lärandemål 4 Jämföra förekomst av, samt systematik, morfologi och egenskaper hos olika typer av mikroorganismer och parasiter |
Lärandemål 5 Beskriva mikroorganismers och parasiters betydelse för uppkomst av sjukdom hos djur |
Lärandemål 6 Använda och redogöra för grundläggande mikrobiologiska laboratorietekniker |
Lärandemål 7 Beskriva immunförsvarets generella uppbyggnad och dess betydelse vid mikrobiella infektioner |
5 Uppnå minst 90% rätt |
|
Studenten diskuterar mekanismen för sjukdomsframkallande hos olika mikroorganismer samt diskuterar olika sätt att förebygga sjukdomsuppkomst hos djur |
|
Studenten beskriver olika mekanismer för mikrobiella virulensfaktorer (och ”evasion”) samt visar förståelse för inflammationens betydelse för immunförsvaret
|
4 Uppnå minst 75% rätt |
|
Studenten diskuterar mekanismen för sjukdomsframkallande hos olika mikroorganismer samt diskuterar olika sätt att förebygga sjukdomsuppkomst hos djur |
|
Studenten beskriver olika celltyper som bekämpar virus, bakterier och parasiter och hur immunsystemet aktiveras av mikrobiella komponenter, samt beskriver principer för vaccination och immunoprofylax |
3 Uppnå minst 60% rätt |
Studenten jämför förekomst av samt systematik, morfologi och egenskaper hos olika typer av mikroorganismer och parasiter |
Studenten redogör för mikroorganismers (d.v.s. virus, bakteriers och parasiters) betydelse för uppkomst av sjukdom hos djur och hur de kan kontrolleras |
Studenten använder och redogör för grundläggande mikrobiologiska laboratorietekniker |
Studenten beskriver immunförsvarets generella uppbyggnad, redogör för struktur och funktion hos ex. immunoglobuliner, MHC molekyler, och T-cellsreceptorer som är viktiga för igenkänning av antigen, samt för faktorer som är viktiga i det medfödda försvaret (”innate immunity”), och dess betydelse vid mikrobiella infektioner |
Litteraturlista
- Essential Cellbiolog Författare: Alberts B., Hopkin K., Johnson A.D., Morgan D., Raff M., Roberts K., Walter P. ISBN: 9780393680393 Kommentar: 2019. 5.ed. WW Norton & Co, US. 864 sidor.
- Veterinary Microbiology and Microbial Disease Författare: Quinn P.J., Markey B.K., Leonard F.C., Hartigan P., Fanning S. ISBN: 9781405158237 Kommentar: 2011. 2.ed. Wiley-Blackwell, US. 912 sidor.
- Principles of Veterinary Parasitology Författare: Jacobs D., Fox M., Gibbons L., Hermosilla C. ISBN: 9780470670422 (tryckt), 9781118977446 (e-bok) [Principles of Veterinary Parasitology] (https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=4040288) Kommentar: 2015. Wiley-Blackwell, US. 726 sidor.
- Genetics, a conceptual approach Författare: Pierce, B.A. ISBN: 9781319050962 Kommentar: 2016. 6.ed. W.H. Freeman, US. 976 sidor.
- Genetics, a conceptual approach Författare: Pierce, B.A. ISBN: 9781319308315 Kommentar: Tillägg till litteraturlistan 2021-08-02: Denna senare upplaga av Genetics, a conceptual approach går lika bra att använda som den tidigare upplagan angiven ovan och kan vara lättare att få tag på. 2020. 7.ed. W.H. Freeman, US. 976 sidor.