Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
Denna kurs fokuserar på att utveckla metodfärdigheter för studenter inom samhällsvetenskap, genom tilldelade litteratur, diskussionsseminarier och i skriftliga inlämningsuppgifter. Praktiska empiriska exempel på tillvägagångssätt diskuteras och utvärderar etiska aspekter och konsekvenser av metodval utvärderas. Kursen är uppdelad i delkurser som bedöms i uppgifter löpande under hela kurstiden. I ett avslutande projekt ingår att ta rollen som diskutant, som en del av att utveckla färdigheter i metodval.
Information från kursledaren
Dear course participant,
This course will provide a wide social science method understanding. The course book (Real world research) serves as a back-bone in the couse along with articles. You will need access to the SLU library facitlites. Please make sure you have VPN, an up-dated Zoom and the course book at start of the course.
If you have recieved an offer to register for the course, please self-register so you make sure you keep the offered spot in the coure. If you are a late applicant please make sure you make contact with the course leader as soon as possible. The admissions to the course closes two weeks after the course has started.
A preliminary schedule will be posted on this web page in July. The course starts week 35, Monday August 30th and it runs until Novmeber 1st. This is a distance course, but we have on-line meetings (in zoom) in real time that are obligatory. This course is offered as an across-campuses-course, meaning students may register for the course in Umeå, Alnarp or Uppsala and the open web pages for these course pages are directed to THIS page - the main open course page. We will have a shared course domain in Canvas.
Looking forward to seeing you in late August!
All the best, Cilla (course leader)
Course start:
Meeting URL: |
|
Meeting ID: |
755 049 0044 |
Passcode: |
Cillamh |
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0470-10076 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0470
Läsåret 2024/2025
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10147)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10318)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10204)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10075)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder (FÖ0470-10077)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0470 Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, 15,0 Hp
Research methods in social sciencesÄmnen
Hållbar utveckling FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 120 hp på grundnivå
samt
- Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande syfte är att fördjupa kunskaper i metodologiska aspekter av projekt och forskning inom samhällsvetenskapliga ämnen, med speciellt fokus på såväl induktiva som deduktiva ansatser. Metodinsikten utgör både kompetens att göra metodval, genomföra studier, värdera forskning och forskningsetik och ta rollen som konstruktiv dialogpartner i multidisciplinära problemområden som är kopplade till samhällsvetenskapliga frågeställningar, särskilt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra och diskutera olika dimensioner av hållbar utveckling (miljömässiga, ekonomiska och sociala), speciellt med fokus på hur forskningsmål och etiska aspekter påverkar ansatsval
redogöra för och diskutera begränsningar i några vanliga ansatser, inklusive begränsningar med kvalitativa och kvantitativa metoder för att samla och analysera data
diskutera och kritiskt tolka metodvalens påverkan på forskningsresultat
presentera, analysera och diskutera en forskningsplan med fokus på metodbeskrivning.
Innehåll
Kursen bygger litteraturstudier, diskussionsseminarier, och skrivuppgifter. Kursen inleds med en genomgång av olika filosofiska grunder som påverkar val av ansatser i ett forskningsprojekt, och följs av en genomgång av vanliga metoder för att samla, analysera, presentera och kvalitetssäkra data i olika ansatser. Kursen fokuserar specifikt på hur hållbarhet och dess samverkan påverkar hur forskningsmål och etiska aspekter realiseras i olika ansatsval. Med utgångspunkt i kunskap om att metod innebär ett antal subjektiva och/eller filosofiska val, möter studenten i nästa del av kursen ett antal moduler där olika teman behandlas.
Kursen innehåller följande teman
forskarens roll och ansvar,
delar och presentation av akademisk studier ("logical fit" och retorik),
relevans och teorins roll i forskningsprojekt,
hållbar utveckling och dess påverkan på forskningsprojekts utformning,
metoder för att samla data i olika forskningsansatser (till exempel intervjuer, fokusgrupper, frågeformulär, arkivdokument och experiment),
olika metoder för att analysera data (till exempel innehållsanalys, diskursanalys, regressionsanalys, faktoranalys och metaanalys).
I den sista delen av kursen ska deltagarna individuellt formulera ett förslag till ett genomförbart forskningsprojekt, med anknytning till hållbarhet. Förslaget ska innehålla en utvecklad design som speglar ett kritiskt reflektivt förhållningsätt.
Kursen innehåller obligatoriska moment i form av seminarier och workshops.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd examination. Godkända inlämningsuppgifter och projektarbete. Fullgjorda obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Under kursen används i huvudsak Zoom (eller liknande plattform). Ett krav för att kunna följa kursen är att ha en fungerande kamera och mick.Tidsramarna för kursen följer Centraleuropeisk standardtid med eventuell tid för föreläsningar och seminarier 08-17.
Kursens föreläsningar och seminarier är synkrona. De är inte inspelade.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi
Litteraturlista
- Real World Research (4th ed.) Författare: Robson, C & McCartan K ISBN: 978-1-118-74523-6 [Real World Research (4th ed.)] (https://www.wiley.com/en-se/Real+World+Research%2C+4th+Edition-p-9781118745236) Kommentar: This book serves as the back-bone for the course. We will use additional materials (foremost articles). Please make sure you have this book at the start of the course.