Ny sökning
FÖ0424

Marknadsföring av trädgård och landskap

En upplevelse? En tjänst? En vara? Den växande marknaden för trädgård och landskap är variationsrik, samtidigt som det ställs allt högre krav på både företag och offentliga verksamheter att förstå hur denna marknad fungerar och hur man skall kunna möta användarnas behov, önskemål och efterfrågan med attraktiva lösningar.


Kursen ger en inblick i både marknadsföringens teori och hur marknadsföring konkret kan användas för att kunna svara på frågor som: Vilka är användarna och konsumenterna av trädgårds- och landskapsrelaterade tjänster och varor? Hur kan vi undersöka hur marknaden för trädgårds- och landskapsprodukter (upplevelser, tjänster och varor) ser ut? Hur gör man en marknadsanalys? Vad innebär differentiering, segmentering och positionering för ett företag eller annan aktör i trädgårdsbranschen? Hur kan vi förklara konsumentens/användarens beteende och val? Hur utformar vi ett unikt erbjudande utifrån marknadsföringsmixens fyra P: Produkt, Pris, Plats och Påverkan? Hur utformar man en kampanj för att exempelvis sälja in en trädgårdsdesigntjänst i ett småhusområde, för att lansera en ny mikropark i urban miljö, positionera en trädgårdsbutik i förhållande till konkurrenterna, eller för att nå de tilltänkta besökarna till ett naturreservat?


Kursen ger insikt i marknadsföringens centrala begrepp och verktyg, samt kombinerar teori med praktiska uppgifter. Kursen är en introduktionskurs i marknadsföring med unik tillämpning särskilt på trädgård och landskap.


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0424-10273 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0424

Läsåret 2019/2020

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0424-40144)

2020-05-01 - 2020-06-07

Läsåret 2019/2020

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0424-10225)

2019-10-02 - 2019-10-31

Läsåret 2018/2019

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0424-10062)

2018-10-01 - 2018-11-11

Läsåret 2017/2018

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0424-10124)

2017-09-25 - 2017-11-05

Läsåret 2016/2017

Marknadsföring av trädgård och landskap (FÖ0424-10141)

2016-09-26 - 2016-11-06

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

  1. Marknadsföring-teori,strategi och praktik Författare: Kotler , P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning) ISBN: 978-292-21113-8 Kommentar: Boken är en svensk version av Armstrong & Kotler" Principles of marketing: Global edition" Det går lika bra att använda den engelska boken.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Trädgårdsingenjör: design - kandidatprogram Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Företagsekonomi Företagsekonomi Landskapsarkitektur
Kurskod: FÖ0424 Anmälningskod: SLU-10273 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Studietakt: 100%